22 april 2007

Botanisk krigföring

Basilika mot vita flygare. Det kan man läsa här om.

Nu kommer nästa tips:
Tagetes mot nematoder.

Det finns i jorden små nästan genomskinliga maskar, "ål", som borrar sig in i värdväxten och drar nytta av näringen som finns där. Det är nematoder som gör sånt. Potatisål. Är de kända, tro? De nematoderna ger sig också på tomatplantornas rötter. Men nu gäller det att vara listig och lura dem på matsäcken.
Nematoderna måste inte ha potatis utan tar lika gärna sikte på tagetesrötterna och borrar in sig där. Men, men. Tagetes har ingen näring åt dem så de får sitta där bland rötterna med lång näsa och svälta ihjäl.

Så kan det gå.

Idag ska jag förså tagetes. Det får bli en köpt påse. Tog frön från de överblommade plantorna i höstas. Men var la jag dem?

17 kommentarer:

Anonym sa...

Rätt åt dem att bli sittandes i tagetesrötterna om de har försökt att ge sig på dina tomatplantor.

Lilla B sa...

pallas: Ja, det får vara måtta på nematodtillvändhet...

Anonym sa...

Den däe vindruvsklasen ser god ut när är den riktigt mogen/Agnetha

Lilla B sa...

agntha: Just den här klasen är det fördröjd mognad på. Årets skörd inträffar i augusti/september.
Anteckna detta!!

Anonym sa...

Tack för tipset om basilika mot vita flygare!
Jag råkade ut för dem inomhus för ett tag sedan och kom undan med blotta förskräckelsen och med "tum-metoden". Den går till så här...

Man spanar försiktigt på blomman så att de otäcka krypen inte märker att man är där. Sen mosar man dem med tummen mot bladet en efter en tills det inte syns några fler. Därefter mosar man äggen med samma fantastiska tumme.
Proceduren upprepas så ofta som möjligt eftersom vita flygare är lättflyktiga saker som gärna flyr undan.

Det funkade för mig, men jag är oerhört tacksam för andra tips... ;)

Lilla B sa...

ronja: När jag en gång för flera år sen ( innan basilikametoden )fick in vita flygare körde jag också med klämmetoden. Skulle behövt 15 armar till med tummar överallt på för att hinna med de eländiga flygarna.
Svart klet lämnar de efter sig också.
Men visst finns det väl rovkvalster att köpa som tar de här otäckingarna också, tror jag.Men jag föredrar basilika. Det förenar nytta med nöje.

Lena sa...

Precis det om basilika och tagetes berättade de för oss på ett besök på en organic farm i Uganda.

Anonym sa...

Ja det ska jag göra är den i samma format då?/Agnetha

Lilla B sa...

panter: Så kul att få veta det!! Jag har ingen aning om var jag snappade upp tipsen.

Lilla B sa...

Agnetha: I samma format? Jajamensan!

Linda sa...

Basilikatipset är kanon - tack!
Men fula tagetes, varför? Finns det inget annat tips?
Och jag letar mig igenom alla anonnser på nätet efter ett begagnat växthus :)

Lilla B sa...

lindalotta. Vassego! Det finns så många olika sorters tagetes så man tror inte att de ens är släkt med varann. Du kan säkert hitta några som du kan tycka om. Tänk så här annars: Hur snyggt skulle det vara att ställa ut giftflaskor i rabatterna? Hellre liten tagetes än kemisk bekämpning.
Visst blev de finare på en gång? :)

Lycka till med växthusletning!

Dubbelörn sa...

Vilken tur jag fann din blogg!!! Precis när vi fått upp vårt nya växthus. Bara rutorna som ska på plats nästa helg.

Här hittar jag ju massor nyttigt, meddelar härmed att jag numera är en av dina stamgäster...

Kram

Lilla B sa...

dubbelörnen har landat rätt! Välkommen hit - mitt växthus är gammalt men bloggen är ny.
Stamkunder tas tacksamt emot!

Anonym sa...

Jag som ska ha tomatplantor i amplar, ska jag dutta ner en och annan Tagetes i dem också?

Några nema-uschi-toder vill jag ju inte ha.

Lilla B sa...

ellis: Nej, det behövs inte. Om du inte fyller amplarna med jord från potatislandet, förstås. Köpejorden är det nog fara med.

Lilla B sa...

ellis: INGEN fara skulle det stå, förstås! :)