17 april 2007

Hyllvärmare och bubbeltält


Nu är hyllorna på plats. På dem ställer jag småplantor. Krukor och sålådor kommer också dit. Hyllorna finns bara där när jag behöver dem. Sen åker de bort igen och in i ett garage. Två hyllor av gallertyp i två våningar har jag. Titta till höger på bilden.

Lätt som en plätt att sätta upp, dessutom. Inga verktyg behövs. Inte en skruv går det åt. Bara att fästa ihop hylla efter hylla med en S-formad ten. Det tar högst 10 minuter att få ihop allt. Sånt gillar jag.

Det har hänt lite sen igår. Syns det?

På hyllan finns för närvarande ett flertal småplantor av rödmalva, Malva sylvestris. Natten är kall så jag har bäddat ner dem under ett par lager fiberduk.

Tomaterna har jag planterat om i 1½-liters mjölkförpackningar. De står nu allihop i zinkbaljan. För länge sen läste jag att tomatplantorna trivs bättre om man skjuter ihop krukorna tätt, tätt medan plantorna håller på att växa till sig.
Kvalificerat trams, trodde jag. Men jag har prövat under många år. Jag har satt plantorna utspritt och jag har föst ihop dem. De som står i egna krukor men tätt som i djungeln mår bäst och växer till kraftigast.
Så mycket trams var det med det! Där fick jag allt så jag teg.

Jag har byggt ihop en liten enkel ställning så att bubbelplasten inte ligger direkt på bladen utan så att luften kan cirkulera fritt. Under dagen får tomatplantorna njuta av sol och värme men under natten får de njuta av bubbel...
Jag tror att de har det riktigt trevligt...

10 kommentarer:

l*eva sa...

*Tillsammans blir vi starka*...är jag övertygad om, att tomaterna säger!
Det verkar som om mina pelargoner säger samma sak. *skrattar*

Lilla B sa...

eva: Jag tänkte just det när jag såg bilden på dina pelargoner.

Anonym sa...

Grattis till nya bloggen vad fint du har i ditt växthus lycka till/Agnetha

JULIEK sa...

Næmen har du startet en væksthusblogg. Vet du så glad jag ble nu. Tenk så roligt. Nu kan jag ju følge med deg inn i huset her : )

Lilla B sa...

agnetha: Tack, tack!
Välkommen hit att kolla IRL. Du har ju inte så långt att åka.

Lilla B sa...

julie: Du är också hjärtligt välkommen in i växthuset. Dessutom är det norskt. Därför så bra :).

Annika sa...

Trevligt med ny blogg!!! Tycker ditt växthus ser så mysigt ut...Förstår att du gillar att påta där, och att du låter v-rummet förfalla ;-)))

Lilla B sa...

annika: Man kan kanske slå två flugor i en smäll. Om förfallet gått tillräckligt långt kan jag kanske odla direkt i vardagsrumsmattan! :))

Annika sa...

There you go! Nu har du löst problemet!! Bra tänkt!!! ;-)

Lilla B sa...

annika: Kreativitet skonar kroppen från alltför mycket städning!