18 april 2007

Schyssta lökar


Läste en gång att det är onödigt att spara gamla hyacintlökar från utblommade julgrupper. Visst kan man sätta dem, skrev trädgårdsjournalisten, men det blir så tunnsått med blommor på stängeln. Lika bra att kasta.


Ånej! Jag håller inte alls med. Visserligen är det sant att de inte är lika rikligt blommande. Blommorna sitter inte och trängs precis men de doftar underbart, återkommer varje år och blommar tidigt i växthuset. Kan man begära mera?


Det är bara att låta den utblommade hyacintlöken vissna ner efter julfirandet och sen plantera ut när tjälen gått ur jorden. Lite arbete men återkommande blomning. Inte fel, tycker jag.

7 kommentarer:

Linda sa...

Här hittade jag en ny kommande favorit märker jag :)
Vilken bra idé!
Fast jag kommer väl att bli "grön" av avund...
Det blir till att spara till ett kommande växt hus.

Lilla B sa...

lindalotta: Grön i snudan?:)
Men du! Man kan köpa begagnade växthus - titta i annonser eller annonsera själv. Det är en sann njutning att hålla till i växthusklimatet.

Karin sa...

Vilkenet bra tips! Visst känner jag till att de kan sparas men nu måste jag bara göra det också. ;)

Bloggblad sa...

Vad fint! Själv ska jag nog inte trädgårdsblogga i år, jag fick så många glad och spydiga kommentarer om mina misslyckaden och jag vill inte uppmuntra till skadeglädje.

Hördu - ska jag noppa av småskotten som kommer på mina physalisar? Som på tomater?

Lilla B sa...

bloggblad: Om du vill kan du ta några sidoskott och fixa till nya plantor av. Annars ska man INTE tjuva dem som man gör med tomater. Då lär du få bara två, tre physalisar. Inte mycket att hurra för.

Lilla B sa...

karin a: Klart att du ska göra det. Nu kan du ju se att det blir bra.

Bloggblad sa...

Tack för tipset! Bra. Då vet jag.