21 april 2007

Sur jord, basilika och vita flygare

Har precis fått en påse frö till storbladig italiensk basilika. Den ska jag ha i växthuset tillsammans med annan basilika. Tidig sådd basilika står i småkrukor på fönsterbrädorna. Den är så köldkänslig att den får vara inomhus ännu någon vecka.

Det italienska storbladet kom först nu från fröförlaget. Populärt tydligen, eftersom det restnoterades och anlände nyligen.

Köpte mig en påse jord på COOP i Örebro härförleden. Substral var märket. När jag öppnade den luktade det surt. Riktigt otrevligt. Räligt, skulle jag till och med kunna säga.

Jag provsådde en del av fröna iallafall. Går det inget vidare så har jag ju frön kvar till nästa omgång.

Jag vill ha massor av basilika. En hel del går åt i hushållet men sen använder jag basilika som avskräckningsmedel mot vita flygare.

Om man tar en handfull basilikablad, krossar dem och sen gnider in uppbindningstrådar, krukor eller vad som helt i växthuset så flyr flygarna.
Läste detta någonstans för länge sen.

Det funkar!

Sen jag börjat använda mig av basilikatricket har de vita flygarna övergivit växthuset.

Prova själva!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Basilika brukar jag ha på balkongen. Både för doftens skull och för att jag gärna använder det i maten. Fast jag brukar "fuska" och köpa färdig basilika. Tänk så bra att den funkar mot ohyra också!

Lilla B sa...

pallas: Bag blev förvånad över att det verkligen hade effekt. Du kan tro att det luktar gott i växthuset när jag riktigt impregnerar det mot vita flygare.

Anonym sa...

Spännande med Basiliatricket...
Basilka är underbart på alla sätt.

Anonym sa...

Basilikatricket skulle der vara...

Lilla B sa...

slottsträdgårdsmästaren: :)) Men så finns de ju i alla möjliga former också - de där bsili, baski, basilk... Basilikorna.

Brukar ha Genovese som standardvariant. Den är rätt pålitlig att driva upp.

Anonym sa...

Oj det där med basilika och vita flygare var något nytt för mig med! Sådan information kan vara ovärderlig! Tack för det odlingstipset!

Lilla B sa...

karina a: Vassego och ta efter! Basilikadoften som avskräcker vita flygare är ljuvlig, tycker jag. Konstigt väderkorn de har, flygarna.

Anonym sa...

HAde fullt med vit flygare på min basilika i växt huset förra sommaren! Skeptisk!! Funkar det verkligen??