23 april 2007

Även i Afrika

På kommentarssidan berättade Panter att hon på resan i Uganda hört att även där används basilika och tagetes som avskräckningsmedel.

För den som undrar vad det handlar om kan jag säga att vita flygare och nematoder är ovälkomna besökare i växthuset och de kan bekämpas med hjälp av kryddor och blommor. Läs gärna inlägget här nedanför.

Jag tycker inte att det passar sig att använda giftiga medel ens i närheten av det man ska äta.
Och inte vill jag andas in kemikalieångor när jag sitter i min blå trästol heller. Icke.

Basilika och Tagetes

Flower Power...

9 kommentarer:

Anonym sa...

Världen behöver mera Flower Power. Peace, man!

Anonym sa...

Förlåt, men fotsaltet har nog stigit mig åt huvudet. Icke-hippie-aktiga Pallas...

Lilla B sa...

Pallas. Hahah.. Trodde fotsaltet fastnat i halsen....

Lena sa...

Tagetes heter där Mexican Merrigold - låter vackert tycker jag. Annars så är jag fortfarande trött på just tagetes - de var min pappas favoritblommor. Tagetes vart än man såg...

Lilla B sa...

panter: Men så hade ni säkert totalt nematodfria potatisar! :)

Anonym sa...

Då hade det nog blivit riktigt knastertorrt i halsen. Tack och lov har jag ännu lite vett kvar (trots våryrsel) att jag hittills har lyckas undvika att sätta fotsalt i halsen. :-)

Lilla B sa...

pallas: Det var då för väl :)

l*eva sa...

Skrev faktiskt på min blogg i dag, att Tagetes är nog en blomma på *uppgång*...det finns såååå många sorter, så de där traditionella...som de flesta av oss INTE gillar...kan man byta ut mot roligare.
MEN: som vanligt har jag inga namn.

Lilla B sa...

eva: Ja vet du vad - det tror jag också. När palettbladet kommer är det inte långt till tagetes. Undrar vad som kommer inomhus?