16 april 2007

Varsågod och kliv in!!



Nu har jag tvättat och fejat i mitt växthus. Välkomna in ska ni vara.


Växthuset är ett norskt hus där rutorna är av isolerplast och profilerna av aluminium. Det köptes i mitten av 1990 och var då på 10 kvadratmeter. Vi har byggt ut det till 15 sen ett par år tillbaka. Det var bara att beställa sidosektioner och flytta gaveln.


Jag odlar i U-form. När grunden gjordes grävdes det bort mycket och stora stenar. De tog vi vara på och gjorde ett stenmagasin av under gruset i gången. På så sätt har jag ett inbyggt värmemagasin på hösten.


Fiffigt, eller hur?

Vad är det då som syns på bilden? Till vänster finns min vinstock. Den ser spretig och tunn ut nu. Men vänta bara.... Hyacinter från gamla julgrupper återkommer troget. Det som ser ut som en gräsmatta vid vinstockens stam är krokusblad. Där lurade jag rådjuren på en brakmiddag.

I krukorna står timjan, och salvia. Lavendeln hamnade utanförbilden, bestämt. Tidig gräslök finns också. I zinkbaljan och den ljusblå stora krukan längst bort står tomatplantor. Jag odlar med livrem och hängslen. Inomhus har jag de flesta tomatplantorna men några får vistas ute. Jag lägger bubbelplast över dem på natten. Jag brukar pröva mig fram. Ibland blir innetomaterna bäst, ibland utetomaterna. I maj åker alla småplantor som står och trängs på fönsterbänkarna ut i växthuset.
Jag tycker att elen är för dyr för att gå nätterna igenom. Värmefläkten får vara i bruk minsta möjliga. Här är kallt läge. Fortfarande har jag sett en liten sträng med snö.
Hu vale.

Luftningen sköts med automatik och vatten har jag inne i växthuset i en stor tunna som står på en träställning. Jag fyller den med hundratalet liter ur egen brunn och så får det stå och värmas upp. Det är också ett värmemagasin.

Jag har fått el utdraget. När den snälle maken höll på att dra in elen tyckte jag att två uttag vore prima. Ett till värmefläkten och ett till kaffebryggaren...
Och jag blev bönhörd.
Fast det är kanske inte tillrådligt att koka kaffe i ett växthus.

Allt i livet är inte arbete. Två blå trästolar och ett litet bord behövs också, tycker jag.

Det kommer att hända mycket i växthuset under sommaren.
Hoppas att någon vill hänga med och se ur det går med odlingarna!

Välkomna!



16 kommentarer:

Lena sa...

Så fint! Du beskriver så t o m jag begriper det mesta... u -form?
Detta kommer att bli som att följa sjön fast ändå inte.

Anonym sa...

Fantastiskt fint i ditt växthus...förstår att du trivs där. Klart att man ska göra kaffe i växthuset.

Anonym sa...

Så kul det kommer att bli att få följa din nya växthusblogg! Verkar helt fantastiskt att kunna göra kaffe i växthuset.

Lilla B sa...

panter: Ska förklara. Jag odlar i markbäddar som går längs båda långsidorna och bakre kortsidan: I_I. Uppochnervänt. Den öppna delen i U-et är där jag kliver in.
U-begripligt?

Lilla B sa...

slottsträdgårdsmästaren: För mig är innehållet i huset viktigast. för egentligen är det ju bara en stor plastlåda. Brukar ta ut kaffe från bostdshuset - tror att det är lite farligt att ansluta elbryggaren i den fuktiga miljön. Så mycket spänning (!) i livet söker jag icke....

Lilla B sa...

pallas: Ja - det där med det exta uttaget är en liten knorr.
Väldigt kul att få återkommande gäster i växthuset!

Anonym sa...

Jag ser verkligen fram emot att få följa din växthusblogg!!

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Trevligt med en växthusblogg! Det blir nog jättebra att ha två olika. Hoppas på bilder från sjön på Lilla B-bloggen.

l*eva sa...

Pukor o Trumpeter...*kom fram med Era glas, så bjuder jag på lite sprattelvatten*

Tilltugget får väl bli lilla b:s vindruvor?

Så SPÄNNANDE, att få följa med in i Ditt Växthus!

Anonym sa...

Det ska bli jättespännande att följa livet i ditt växthus - och så prydligt det ser ut.
Nog tror jag att du kan koka kaffe där. Vi tar ut våffeljärnet ibland soliga vinterdagar.
Nu använder jag elen, förutom till nattvärme, till en liten "fontän" i en nergrävd balja med vatten. Startade den igår, men fiskarna har inte flyttat ut ännu.
GJ

Karin sa...

Kul att få kika in i ditt växthus! Växthus är kul så jag kommer tillbaka .

Anonym sa...

Ja, lita på att jag följer med under ditt växthusår! ..trots att jag liksom blir gul och blå av avund med jämna mellanrum..vill också ha ett hus med genomskinliga väggar och massor av grönt i! Du har det fint där inne! Kul att du startade en "renodlad" blogg! :)

Anonym sa...

Det ska bli kul att se hur det växer i ditt fina växthus

Lilla B sa...

ellis, karin, eva, GJ, karin a, kirsti och rosalia: Puktörne och änglatrumpeter skulle kanske passa riktigt bra att inviga växthuset med. Roligt att ni hänger med under säsongen!

TYRA Hallsénius Lindhe sa...

Härliga bilder, visst är det underbart med växthus, jag nästan lever i mitt. Har faktiskt sovit där :-)
Kul att få följa dej genom växtsäsongen, det ser jag verkligen fram emot!

Lilla B sa...

tyra: Hjärtligt välkommen hit! Har du sovit i ditt växthus?! Det hade jag tänkt att göra i mitt :)