30 april 2007

Valborgsmässoafton


Alla tomtplantor är utburna ur huset och står nu under fiberdukstält i växthuset. De får stå tätt, tätt ihop någon vecka och sakta vänja sig vid uteklimatet. Jag kommer att lätta lite på fiberlagren efterhand nätterna blir mildare. Har lagt in en termometer under fiberduken - får se i morgon hur kall natten varit.


Fiberduken är odlarens bäste vän. Nej, förresten. Sekatören är den bäste.


Satte gladiolusknölar. Egentligen tycker jag att just gladiolus är förfärliga. Pråliga och vräkiga. Men jag blir ändå glad när jag ser dem. Knölarna har legat i källaren sen jag tog upp dem i höstas. Nu var väntan över för deras del.


Bilden visar en gladiolus sen förra året. Den pråliga damen kallade jag då för växthusets Scandal Beauty. Vi får väl se om hon håller sig i skinnet i år eller om det blir en sån här vräkig typ av henne.


Hoppas faktiskt på det.



6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag brukar säja att spaden är min bäste vän.. men jag håller med..fiberduk och skatör kommer därefter..
Fiberduken ligger på nu o frostvakten är påsatt.
Härligt o få komma in till dig!!!
Jag har satt ut allt mit.. nu får det bära eller brista!! / åsa

Lilla B sa...

åsa: Jag blir jätteglad över besök i växthuset! Jag har en physalis kvar inne i bostadshuset.Tog skott av fjolårets physalis för att slippa att fröså. Det är rätt storväxta plantor nu.
Men jag fegar ur lite. En planta har jag burit ut men en är kvar inne. Försöker köra så lite som möjligt med el. Istället virar jag in allt ömtåligt i fiberduk. Snåla jag.....

Anonym sa...

Det var en riktig skönhet, det. Kan tänka mig att honkräver ganska mycket uppmärksamhet...

l*eva sa...

TagetesVarning kanske? *L*
Det är vissa blommor, som anses som både FÖR pretantiösa och lite*fula*! Helt klart passar kanske inte alla blommande växter, alla smaker och sammanhang...MEN, vadå...egentligen...för mig är VÄXANDET...grejen. Inte alltid VAD det är, som växer!

En eller två Gladiatorer i en vas...kan vara MYCKET vackert!

Lilla B sa...

pallas: Hon hålls i källaren under vinterhalvåret. Hårda tag...

Lilla B sa...

eva: För mig också - att få knölar/lökar/frön att gro ch bli något är själva nöjet. Men visst är det kul med något spektakulärt ibland. Fint eller inte. Nåt som märks lite extra. Jag har aldrig brutit av en gladiol och tagit in. Här finns klent med vaser....