1 augusti 2007

De spanska skogssniglarna

De trista typerna. De snorhala slingerbultarna. De glupska galningarna.

Jag var i Halland några dagar tillsammans med Husbonden. Vi hälsade på hos mina föräldrar. De har bygdens vackraste trädgård. Lummig, välskött, omgiven av en grön lindhäck som ytterväg och en honungsros högt uppe i ett gammalt plommonträd. Rabatter och köksland. Murgröna på husfasaden och rosor i en pergola.
Det skulle kunnat vara Idyllien om inte mördarsniglarna kommit glidande från alla håll.

Så fräckt att objudna ge sig in i ett livsverk och bara ta för sig. De Gamle har plockat och plockat sniglarna men det behövdes en brutalt hjälpande hand.

En välslipad hacka kom mycket väl till pass. Ett snabbt hugg klöv den ena snigeln efter den andra. Till en början var det obehagligt men efterhand blev det näst intill jaktlycka att hugga ihjäl dem. Hittade sniglarnas favoritplatser och där ställdes det till massaker.

Som om inte detta slaktade vore nog har jag köpt gift. Små korn som de dör av. Gillar inte att hälla ut gift men nu är det gjort.

Ve den snigel som försöker halka in i trädgården - han möts av den vassa eggen eller det dödande giftet.

Att vara en snigelmörderska - det var väl inte något jag drömt om, precis.
Däremot drömde jag att vi, Husbonden och jag, satt och åt färdigskuren pyttipanna i trädgårdsmöblerna under en stor syrén. Pytten bestod av hackade sniglar.
Det var äckligt, vill jag lova. Väldigt äckligt.

18 kommentarer:

Tankevågor sa...

Usch vad äckligt! Men det måste väl göras. Blä....kanske skönt ändå att man inte har nån trädgård. Bara en knagglig skärgårdsö som är för torr för såna där sniglar.

Lilla B sa...

londongirl: Som semesternöje är snigelmördandet överskattat. Det får jag tillstå. Men det gäller att hålla nere stammen. Skönt för dig att slippa tänka på att avsätta snigelhacke-tid.

Lena sa...

Hoppsan! jag hade mer rätt än jag anade. Sniglar är eländes elände.

Dubbelörn sa...

Läste om det i DN någon som tillagat dessa äckelpäckel!!! Aldrig i livet säger jag bara!

Mannenplckar o slänger dem i en påse o knyter ordenligt om. De kvävs väl... o som om jag bryr mig... Älska djur men med dessa finns inte en gnutta empati *skrattar*. Kväva, hugga huvet av allt är tillåtet!

Men vad heter giftet????

Kramar

Lilla B sa...

panter: Du hade verkligen prickat in min vistelseort och sysselsättning. Dags att ta ledigt från lärarjobbet och bli Damen på Detektivbyrån istället?

Lilla B sa...

dubbelörnen: Giftet heter bara Snigelgift. Ett tyskt fabrikat. Det är små blå pellets som ska vara smakliga. För sniglar, alltså. Undrar förresten ur man avgör det. De äter ju allt. Till och med varandra. När de tuggat i sig så går de och drar nåt gammalt över sig. Borta!
I Danmark finns det särskilt bra medel för biologisk bekämpning. Inte tillåtet i Sverige men jag skulle utan att blinka kunna smuggla.

Bloggblad sa...

I vår tidningen berättade om nån som lagat till dem och käkat! Med mycket vitlök. Som ett slags hämnd.

Lilla B sa...

bloggblad: Det kan jag bara inte tänka mig. Jag tar hellre vitlöken för sig själv. Den har jag ett ömsint förhållande till.
Har provat kirskålspaj. Den smakade inte oävet men är heller inget som tilltalar.
Inte äta upp något som hämnd.

l*eva sa...

Yeck...

Vi har bara sniglar "med hus på ryggen". I Massor!

Lilla B sa...

l*eva: Och de är bara söta!

Anonym sa...

Hej - nu är du en favorit hos mig. Vill att du ska känna till det. Hittade dig till sist. Jag undrar hur vi möttes bloggvägen... jag tror att jag skrev ett inlägg - nej-lika...för att leka med orden. Så fanns du där... det är alltid roligt att läsa här. Allt gott Anne-Marie

Lilla B sa...

anne-marie: Tack! Jag smygläste lite innan jag kommenterade hos dig. kommer inte ihåg hur jag hittade dig - någon skrev att surfa runt på bloggar är som att glänta lite på dörren hos folk och lyssna lite. Hos somliga pågår intressanta samtal medan andra knappt märker att man vill lyssna. En del är så irriterade och arga medan andra är vänliga.

Anonym sa...

Jag såg en asfalterad väg i Småland som var fylld av dessa sniglar i juni efter ett regn, de låg i stora drivor.I Spanen fungerar dessa varelse i naturens system. Vi människor skapar probelm genom att flytta växter och djur tvärs över världen.

Lilla B sa...

slottsträdgårdsmästaren: Och inte bara på landbacken händer sådana förflyttningar. Vattenväxter som inte hör hemma där håller på att ta över i Medelhavet. Såg ett program om det på discovery för en tid sedan. I insjöar planteras fina vattenväxter som brer ut sig fortare än fan hinner få på sig badbyxorna. Det är ett rent elände när man medvetet eller av oförsikitighet plockar in nya arter.
Önskar dig en fin semester!

FO - 2 sa...

Håper vi etterhvert får bukt med problemet mordersnegler!
Det krever stor innsats fra alle hageeiere.
Heldigvis forskes det på dette området!
Trist når de ødelegger avlinger som man har jobbet så hardt for å få til. Grrrr!!!!
Den drømmen vil jeg heller kalle ett mareritt.... Uff og uff.
Såg forresten ett innslag på nettet om en mann fra Sverige som hadde laget seg ett måltid av disse ekle krypene. Han kalte det hevn.... Hm.
Bruker heller mine vanlige metoder, tenker jeg!

Anonym sa...

Bra jobbat Lilla b! Härlig beskrivning. Men hu vilken äcklig dröm...

Lilla B sa...

ida: Förskräckligt när naturen är i obalans. Jag såg också om krögaren som anrättar mördaräcklena och äter upp dem. Aldrig på tiden skulle jag sätta gaddarna i en mördarsnigel. Aldrig! Hu så otrevligt.

Lilla B sa...

fundera grönt: Och ändå utelämnade jag en del av drömmen. Husbonden blev akut spyfärdig och sprutkräktes i syrénen. Jag mådde bara illa.
Drömmen var läbbig.