9 augusti 2007

Växthusinteriör den 9 augusti 2007


Nu är förändringarna inte så stora i växthuset. Gurkorna mognar i hygglig takt liksom tomaterna.

Basilikan har jag plockat minst tolv liter blad av. Den får hämta sig lite men sen ger jag mig i kast med mera pesto.

Pelargonen har nog fått växtfnatt. Det är sannerligen inte lätt att ta sig fram till bordet utan att riva av några blommor. Det gäller att lyfta fötter och ben såväl högt som försiktigt.

Undrar om jag ska ha en skylt där det framgår att endast elitgymnaster har tillträde...


Fast då ligger jag pyrt till själv.
Bilden är klickbar - man kan se att jag gjort mig till inför helgen och lagt på en ren och fin blåvitrutig duk.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Vad vackert du har i växthuset, jag har precis rensat kantareller blev 3 liter står nu på spisen och förväller/Agnetha

Anonym sa...

Låter härligt med gurkor och tomater. Mina tomater växer på friland och börjar byta färg mycket försiktigt... Mums! Inget går upp emot egenodlade tomater!!

Rosengeranium sa...

Visst blir det horribla mängder blad från basilikan! Tur att pesto är populärt just nu så att man kan ge bort i present.

Lilla B sa...

Agnetha: Så gott det låter. Och så gott det luktar när man steker kantareller med lite hackad lök.

Lilla B sa...

ronja: Det känns verkligen superlyxigt att bara öpna dörren till växthuset och plocka åt sig tomater som verkligen smakar tomat!

Lilla B sa...

rosegeranium: Stora mängder blir det! Som tur är, dessutom. Det har blivit stor efterfrågan på den hemgjorda peston. Jag har nästan lite fabriksmässig tillverkning, numera.

l*eva sa...

Så ska det se ut,ja!
Nystruken duk på bordet!

Men hur ska jag kunna åla mig fram till bordet, utan att förstöra både pelargonerna och annat...jag med mina långa armar och ben...?

Får väl bli tvångströjan i alla fall!

Lilla B sa...

l'eva: Varje gång jag tar mig fram river jag ner något. Men tröstar mig snabbt med att det växer ut något annat istället!
Men man får ta et redigt kliv över pelargonen En fördel med långa skånkar!

Bloggblad sa...

Jag är så avundsjuk - basilikaskog! Min tynar så sakta och jag får nåt enstaka blad bara...

Lilla B sa...

bloggblad: jag tror nog att jag är den som är mest förvånad. Så här mycket har det då aldrig förut blivit. Det blir nog bättre för dig nästa år - särskilt om du planterar isär dem i tid! :)