4 augusti 2007

Växthusinteriör den 4 augusti 2007


Så här ser det ut idag i mitt växthus. Tog bilden i förmiddags.

Jag har klippt ner den blekblå salvian och toppat tomatplantorna. Inte bara klippt bort nytillkomna blommor utan stoppat tillväxten. Det börjar bli lite trångt och tätt. Så här på sensommaren finns det alltid risk för mögelangrepp på växterna. Jag har börjat klippa bort en del tomatblad för att få in mera ljus. De blad som växer under första klasen tar jag bort nu. Här gäller att få ljus och luft. Det är det väsentligaste nu.

Liljornas vissna blommor har åkt iväg till komposten. Den utblommade gladiolusen också.

Det är ändå lite för tätvuxet.
Jag får gå lös med sekatören i morgon.
Får antingen stryka den nytvättade duken eller lägga på den blåvitrutiga.
Jag tror att jag är lite lat och tar den redan strukna...
Bilden är klickbar. Om man vill ta sig en närmare titt, alltså.

9 kommentarer:

Lena sa...

Får du plats att fika? Bordet skymtar ju bara i djungeln...:)

Lilla B sa...

panter: Den värsta passagen är mellan den laxfärgade pelargonen och basilikan. Har man väl tagit sig förbi där är det inga problem! :)
Ett väldigt lyxartat bekymmer man har - svårt att ta sig fram i växthuset...
Vågar knappt skriva det. Maken till uppkäftighet har väl knappt lästs.

JULIEK sa...

Oj oj. Det er ju helt underbart hos dig. Ser ut som ett mysigt paradis : )

l*eva sa...

lilla b: nu säger jag som tant Frida på Öland:
-Söte Gud!

Pelargonerna gillar jag skarpt. Tonen i den är väl nästan laxrosa...?

Sen förstår jag ju, att Du inte hunnit stryka duken och så...!

johanna sa...

Jösses vilken djungel! Lyckliga du som nästan måste använda machete för att ta dig fram :o)

Lilla B sa...

julie: Det är ett paradis!

Lilla B sa...

l´eva: Jag skulle kalla färgen laxrosa medlite anstrykning åt vitt i kanterna.
Jag lägger den ostrukna till handlingarna ett tag och lägger på den rutiga.
Strykning är ett sällsamt trist arbete.

Lilla B sa...

sericea: Ja, jag är mycket glad i mitt växthus. Tillbringar rätt mycket tid där.
Har fått knipsa bort lite blad för att kaffegäster skulle få plats..

FO - 2 sa...

Du har en drøm av ett veksthus! :)
Det var nesten som å gå inn når jeg klikket bildet større! :)
Jeg klipper også av sidegreinene på tomatplantene. Lar det stå igjen 4-5 øverst.
Trenger kraft til tomatenes modning. :)