5 augusti 2007

Från andra hållet


Brukar ju visa interiörbilden tagen från ingången till växthuset. Lite omväxling kan kanske vara trevligt.

Så här ser det ut om man sitter i den blå stolen till höger, lutar sig lite framåt och spanar mot ingången.


Min popcornodling tar sig. Satte ut merparten av plantorna som ska ge röda popcorn men tryckte in fyra stycken i växthuset. Det var nog tur det, med tanke på sommaren. Utepopparna liknar mest förtjockad kvickrot. Bakom änglatrumpeterna har innepopcornen växt till sig och blomställningen skymtas på två av plantorna.


Nu kommer det stora problemet. De ska vindpollineras. Sånt händer inte inne i ett lugnt växthus. Dessutom står de bakom allt annat, helt vindskyddat.


Att jag själv skulle röra mig lite hastigt för att sätta fart på luften är uteslutet. Vid minsta snabba eller obetänksamma rörelse vispar jag ikull en pelargon eller snubblar in bland tomaterna.


Kanske kan jag ta tag i plantorna och försiktigt ruska om dem?

Det är nog det enda alternativet.

8 kommentarer:

Tutte i blåbärsskogen sa...

Du får gå runt med en solfjäder i växthuset på förmiddagarna och sen när det blir för varmt kan du alltid vifta lite på dig själv.

Och skulle du vara lite lat, kan du alltid plocka fram en elektisk fläkt ur gömmorna.

Bloggblad sa...

Du skulle kunna ha en bloggträff i växthuset - gissa om det skulle blåsa när alla börjar prata i munnen på varandra!

Linda sa...

Jag håller håller på Bloggblads förslag :)

Var sa du att ingången var??

Anonym sa...

Jaha...du har ska till att befrukta de små liven...fläkta runt med något kanske...verkar lite knivigt...förr gick man visst med en liten pensel från blomma till blomma...
Heja dig och det ser underbart lummigt ut inne i ditt växthus.
Kramar från Malin

Lilla B sa...

tutte: Varför inte? Solfjädren, alltså. Ansluter jag elfläkten i den fuktiga miljön kan det vara slutfläktat för min del.
Välkommen hit!

Lilla B sa...

bloggbla: Ännu en god idé! Vinddraget skulle kunna bli stort. Måste kanske stöjda upp lite extra inför den annalkande stormen.

Lilla B sa...

lindalotta. Körsång!! Naturligtvis. Du och Bloggblad. Själv sjunger jag inte utom vid speciella tillfällen.
Ingången är på gaveln ;)

Lilla B sa...

malin: Jag använder fortfarande det gamla trädgårdsmästarsättet att slå till på uppbindningstrådarna till tomaterna.
Det är mycket lummigt därinne i växthuset men nu vid den är tiden måste jag så smått klippa bort ch rensa undan. Det är hårfin skillnad mellan lummighet och djungel.