11 augusti 2007

Svarta fåret

Odlar flera sorters tomater. Det gör jag varje år. Några gamla välkända sorter och några för mig nya. Lovett, Douglas och Black Russia är årets nya sorter.

Lovett är god, lagom stor och klasarna sitter fint på plantan. Douglas har inte visat färgen ännu. Den tredje sorten, Black Russia, är verkligen Black. Det svarta fåret i tomatodlingen. Fulväxande och med mycket ojämna klasar och ojämna storlekar på tomaterna. Ett riktigt bottennapp hittills.
Och som om inte det skulle vara nog.
Igår såg jag att den första Black Russia var klar. Lite spännande skulle det allt bli att prova på den. Brunröd till färgen. Tog av tomaten från klasen och fann den nästan ihålig. En snigel hade tagit sig in genom skalet och satt kvar därinne kalasande på tomaten.

De åkte ut ur växthuset båda två.

4 kommentarer:

Hedgren sa...

En sån besvikelse! Sniglarna är verkligen ett gissel!

Lilla B sa...

hedgren: Ja - jäkla sniglar. De äter nästan allt. Dessbättre var det en vanlig liten slemmig sak, inte en mördarsnigel. Men ut åkte han!

Dubbelörn sa...

VI har en likadan hos oss, utan snigel ! Men den var ingen höjdare i smaken känner nog att den inte kommer in i vårt växthus igen...

Kram

Lilla B sa...

dubbelörnen: Sungold och Tigerella är tomater som jag tycker fasligt mycket om. Fick inte frön till någon av dem i år. Men jag kan verkligen rekommendera dem.
Bort går Svartryssen!