8 augusti 2007

Falskskyltat


För ett år sedan blommande en totalt okänd blomma i växthuset. Jag fick inget svar på vad det kunde vara för någon sort. Kom inte ens ihåg att jag köpt några lökar eller knölar. Inte heller att jag planterat några. Jösses, så förvirrad jag måste varit.

Fin var den i allafall, blomman, så när hösten kom fick knölarna åka ner i källaren för vinterförvaring.

Allt brukar få en lösning.

När jag i våras gick runt i trädgårdshandeln och tittade såg jag mitt okända blomster på en kartong. En doftgladiolus. Exakt, precis och helt och hållet en likadan.

Nu blommar den igen. Lika vacker men totalt doftlös.

Doftlös doftgladiol. Det kallar jag lurendrejeri.

Som att köpa parfym och få en skvätt vatten. Fast i fin flaska.

8 kommentarer:

l*eva sa...

En helt uthärdlig gladiator.
Väldigt vacker!

Till skillnad från de traditionella...i mina ögon.

Lilla B sa...

l'eva: den är enkel och vacker. Men doftlös1 Jag har några pampiga gladioler just för kitschighetens skull. Tycker på något vis om att de är så in åt helsicke vulgära.
så knäpp man kan vara, förresten...

Anonym sa...

Märkligt...måste vara en konstig korsning för den ser ut som en doft- lilja...och som namnet tyder på så ska den dofta...men doftgladiolus...utan doft...helskumt helt enkelt...Men vacker är den så det förslår...
Kram från Malin

Lilla B sa...

malin: Ja, den är riktigt vacker men visst är det skumt. Jag ska spana affärerna nästa år och se om den fortfarande finns kvar.
Jag kan inte gå tillbaka och fråga var doften blev av. Har ingen aning om var jag köpt den, ATT jag köpt den eller när jag planterat. Allt måste tillkommit i en tid när jag var lite för stressad. Jaja - sånt händer.

Hedgren sa...

Så vacker den är!

Lilla B sa...

hedgren: Men nu när jag ändå bor i gnällbältets utkant säger jag: Den kunde väl ändå doftat lite grann åtminstone. Så doftgladiol den är..

Anonym sa...

Ja, det är ju trist att de inte doftar när de heter doftgladiolus, men den var väldigt läcker!! :)

Lilla B sa...

ronja: Den pryder sin plats! Men jag är fortfarande besviken på ickedoften.