14 augusti 2007

Växthusinteriör 14 augusti 2007


Tut i luren!

Längst bort bakom bordet syns två änglatrumpeter i blom. Rosa.

De skulle varit vita. Men om man inte har värre missräkningar än så är det inget att gnöla över. De rosa är också fina.


Gurkan som nästan hänger från taket är skördefärdig.

Tomaterna mognar på i precis lagom takt.

Paprikan i krukan långt framme till höger växer men frukterna har inte börjar skifta färg ännu.


Nu är det gott att sitta omgiven av grönskan och mumsa på tomaterna.
Klicka på bilden! Jag kommer och hjälper dig loss ur gurklianerna om du trasslar in dig!


20 kommentarer:

Hedgren sa...

Alltså, jag är inte ett dugg avundsjuk på ditt växthus! Bara så du vet!

l*eva sa...

Men hallå...
Vad i herrans namn gödslar Du med?

Tycker det också ser ut som om Änglarna är väldigt höga?
Hur gör Du med de i vinter?

Dubbelörn sa...

Vad fasen gör du??!!! Vårt blir bara tommare o tommare *skrattar*. Gurkorna försvann ju för ett bra tag sedan. Nu är det paprikorna som är fulla av löss o står näst på tur att ryka!!! Det enda som växer är tomaterna som vi skärdar mängder av, o physalisen som verkar ta över hela växthuset.

Kramar

Anonym sa...

Vilken frodighet! Man riktigt känner luftfuktigheten där inne. Härligt!

Malin sa...

Ser så härligt ut och ditt växthus verkar vara så stort...kan inte begripa att 5 kvm kan gör en sådan skillnad...
Kram från Malin

Anonym sa...

Hur navigerar man? Hur hittar man grusgången utan kompass? Man kanske bara ska följa kaffedoften..?

Lilla B sa...

hedgren: Ok! Nu vet jag...

Lilla B sa...

l*eva: Jag har en varmkompost. Hästskit är heller inte fel. Änglarna är verkligen på väg mot himlen. De blir för höga därinne så ja får klippa vingarna med sekatöen. De är planterade direkt ner i markbädden. Rötterna finns allstans och man kan inte gräva upp och kruka in dem. Om jag får lust så tar jag kanske och hackar upp stammen och försöker föröka plantorna. Annrs sågar jag av stammen och lägger alltihop på komposten.

Lilla B sa...

dubelörnen: Paprikor är riktiga lusväxter! De är jättekänsliga för uttorkning. När de blir lite för torra stiger sockerhalten i bladen och lössen är där på minuten. De hänger på låset till kiosken, så att säga.

Lilla B sa...

it-mamman: Man får sannerligen passa på så den inte blir alldeles för hög. Då kan man skörda mögel!

Lilla B sa...

malin: Vi byggde ut från 10 kvm till 15. Jag trodde inte heller att det skulle vara så stor skillnad. De där fem ynkans meterna gör mycket!

Lilla B sa...

rosalia: Att gå efter kaffedoften är ett utmärkt knep! Annars kan man lyssna sig fram. Änglarna blåser i trumpeterna lite då och då.

Anonym sa...

Vilken växtkraft..=)/åsa

Linda sa...

Inte visste jag att det fanns djungler i Sverige...
Det är nog hästbajset som gör det :)
Eller att du gullar med dina plantor varje dag kanske...
:)

Lena sa...

Oj,jag bugar imponerat.

Jag tror som Lindalotta: gull+skit och mycket tid.

Lilla B sa...

lindalotta: Du har rätt! Den kombinationen är oslagbar.

Lilla B sa...

panter: Tackar. Visst har hon rätt, Lindlotta.

Mina riddarsporrar börjar blomma nu. Bra sent, tycker jag. Hade nästan gett upp hoppet. Men stålgrå?! Tycker mest de ser ljusblå ut.

Lilla B sa...

åsa: Det är nästan sprängverkan i växter! Alltid lika förbluffande att se. Jämför man de tidigaste bilderna från växthuset, de jag tog i maj med bilden nu, tror man ju nästan inte att det är möjligt. Så mycket kraft i några pyttesmå frön.

Anonym sa...

vilken tur att det är tut i luren!

Lilla B sa...

rosalia: Verkligen!