6 augusti 2007

Doftskörd


Jag tycker att sommarens godaste dofter är de från doftschersmin och luktärt.


Plocka in så många blommor från luktärterna som möjligt! Då kommer det bara fler och fler. Blomman har ju som sin uppgift att sätta frö. När det väl är gjort behöver inte plantan jobba vidare.

Först frö sen dö, om man vill uttrycka sig lite drastiskt. In med stora buketter och bort från plantan med allt överblommat!

Här står dagens skörd i ett av köksfönstrena. Det är min far som byggt båten, förresten.



10 kommentarer:

l*eva sa...

mmmmmm...känner doften!

Såg, att mina Bourgogne...börjat blomma tidigare idag.

Håller med om både *doftärt* och schersmine.

Anonym sa...

Kan känna doften ända hit...mycket vackra är de också. Gillar båten också....hade jag tålamod kanske man skulle pyssla med att bygga sådana modeller på vintern....men som sagt...det krävs tålamod..!!

FO - 2 sa...

Må plukke inn en bukett blomstererter jeg også nå. Takk for inspirasjonen. :)

JULIEK sa...

Ljuvlig bilde. Elsker doftærter, både fargene och doften : )

johanna sa...

Väldigt fin färg på blommorna måste jag säja. Även båten var tjusig. :o)

Lilla B sa...

l*eva: Jag tog en påse blandade färger men det verkar vara mest blå blommor. Doften är himmelsk. Passar lagom när blomman är blå, förresten, när jag tänker efter.

Lilla B sa...

slottsträdgårdsmästaren: Det finns hopp för alla! Tålamodet brukar bli bättre med åren.
Fars båtbyggen är mycket vackra och välgjorda. Du ska inte tro att han köper en kartong med något färdigt pyssel, inte. Nehej, ner i källaren och såga, hyvla, tälja pilla, skruva, löda, trä. En ritning finns men inget mer.

Lilla B sa...

ida: Plocka varannan dag! Då håller du plantorna igång orddentligt. Och så doftar det gott inomhs också.Det gör det kanske ändå hos dig.. :)

Lilla B sa...

julie. Det är sommaren i en liten vas!

Lilla B sa...

sericea: Jag tycker också att de är läckra. Båten har yngste sonen fått av morfar.