7 september 2007

Lingonskogen istället för växthuset

Vi bor så att lingonen nästan själva kan gå in i hallen. Storskogen börjar vid ena sidan av huset och fortsätter så gott som oavbrutet till Norge. Det är näst intill sant, iallafall.

De flesta helgerna har varit fulltecknade av annat men NU, den här helgen, ska det bli lingonplockning. Så har jag tänkt. Lyssnade på väderrapporten i morse när jag körde till jobbet. Det lät inte lovande - lingonen blir nog sköljda redan i hinken.

Då blir det istället mera avbladning av tomatplantor i växthuset. Uppryckning av alla tagetes. De som stått och vaktat tomatrötterna mot nematoder. Blommat lite trevligt också. Jo, jag gillar tagetes. Vi är nog inte många av den sorten......

Uppdaterat
Inlägget här ovanför skrev jag i eftermiddags när skrivbordet på jobbet var rensat, journalskåpet låst och jag läst igenom bloggar och svarat på kommentarer.

När jag kom hem möttes jag av en mycket död råtta som Monsterkatten placerat framför ytterdörren.

En entrérätt!

8 kommentarer:

Dubbelörn sa...

Jaha så var vi där igen...
...nematoder... tagetes vaktar mot nematoder??!!! Daaahhh.... och vad betyder detta på amatörträdgårdsvenska?? ;)

Kramar

l*eva sa...

Ja må då säga, att en *Plocka-Lingon-Dag* HÄR är uteslutet. Det REGNAR! (hrmrrr...grr,ja just det---Inget dåligt väder, bara...)

"Mycket Död Råtta" *L*

Dessutom gillar jag tagetes,så det så!

Trevlig LingonHelg? Kanske!

Marie sa...

Hei.
Marie frå Norge var her på besøk :o)

Lilla B sa...

dubbelörnen: nematoder är smala, tunna små eländen som kan ta sig in i rötterna och fördärva plantan. Men man kan dessbättre lura dem - de tycker nämligen också om tagetes. Där tar de sig in men kan inte föröka sig. Fast i fällan, alltså. Potatis och tomat är släkt och nematoder ( potatisål) är ett gissel i potatisodling. De finns, nematoderna, lite överallt i jorden.

Lilla B sa...

l'eva: Det är uteslutet även här. Först lite solsken som hastigt förbyttes i ösregn. Och lingonen som är så mogna. Illa..

Lilla B sa...

marie: Hej på dig och tack för ditt besök! Välkommen åter! :)

Anonym sa...

Jo men jag gillar tagetes..=)) och kul med utmärkelsen..=)))/åsa

Lilla B sa...

åsa: Då är vi åtminstone tre stycken på kommentarssidan som gillar tagetes! Hurra!!
Visst var det kul med utmärkelsen - jag är glad än.