26 september 2007

Tvätta eller inte tvätta

Det kan man fråga sig. När växthuset kom till vår trädgård läste jag på så noga. Byt jord varje år och tvätta ur växthuset på hösten. Så stod det överallt.

Byta jord har jag aldrig gjort. Det är alldeles sant. Tänker inte göra det heller.
Växthuset har jag haft i runt 15 år. Jag bär aldrig ut någon jord men däremot fyller jag på ny varje år. Torvmull och planteringsjord från handelsträdgården och så jord från varmkomposten och från den öppna trädgårdskomposten.
Hästskit därtill och allt blir bra.

Sen var det ju det här med avtvättningen av växthuset. I många år slet jag i halvmörkret på höstarna. Rått och kyligt var det. Såpvattnet rann in i tröjärmen. Fy.

Bestämde mig för att prova ett år och bara hoppa över höstens såptvätt. Ta risken att någon skadeinsekt skulle lurpassa i ett skitigt hörn, överleva vintern och föröka sig i svindlande hastighet när vårsolen kom fram.

Och hur gick det då? Jo det gick förträffligt. Det hände nämligen ingenting alls.

Numera väntar jag med växthusets storstädning till våren.
När solen börjar värma, vårljuset är starkt och fint då tvättar jag av mitt växthus på såväl utsidan som insidan.

Och lite längre fram på våren ägnar jag mig åt biologisk krigföring. Då tar jag ju till ett grönt trick för att förhindra invasion av vita flygare.

Man måste inte följa det som står i trädgårdsböckerna eller tidningarna - man kan prova sig fram själv.

6 kommentarer:

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Jag tror det där med noggrann tvättning av växthuset är viktigare i varmare trakter, du har ju en riktig vinter då det mesta fryser ihjäl som blivit kvar i växthuset - även bakterier. Man ska inte plåga sig i onödan med att skura :-)

Lilla B sa...

karin:Det är säkert så att det är viktigare i varmare klimat. Skurplågan gillar vi inte !!:-) Däremot gillar jag att ifrågasätta saker och ting. Inte intill vansinne men ändå. Varför göra på rutin eller för att andra säger det...

Dubbelörn sa...

Ja o så kan det ju också vara så att somliga av manligt kön älskar maskiner... o varje tillfälle de får köra dem ger dem ett lyckorus *gapskrattar*

Kramar

Rosengeranium sa...

När jag drömmer om växthus ser jag alltid mig själv stående med en högtrycksspruta och tvätta. Vet inte varför - men det ser ju häftigt ut på 'filmen'. Tack för tipset om basilika, mina smultron har fått vita flygare två år i rad, så nästa år ska jag se om det funkar. Basilika förökar sig ju i alla fall som ogräs.

Lilla B sa...

dubbelörnen: Mm - så kan det säkert vara. Men i mitt växthus är det jag som härskar. Basta!

Lilla B sa...

rosengeranium: Använd gärna dig av basilikatricket! Men vad säger du?? Förökar sig din basilika som ogräs? Jag får allt fjäska för min.