3 september 2007

Paprika av okänd sort


Köpte en röd, söt, avlång och mycket god paprika i våras. Skrapade ur fröna och sådde.

Plantorna har växt till sig rejält, frukt blir det men ännu har ingen paprika blivit röd. Jag var ute lite i senaste laget med frösådden. Impulssådd kan man nog kalla det. Oövertänkt och spontant. Men sånt kan bli bra.

Sniglarna gillar bestämt också paprika. De har tuggat hål här och var. Bara så ogenerat tugga i sig paprika direkt på plantan. Det gillar jag inte.

Nu får jag gå på snigeljakt igen!

8 kommentarer:

Lena sa...

Finns det något som sniglar inte äter?

FO - 2 sa...

Flott plante fra dine frø!
Paprika er godt.
Håper du finner de umettelige sneglene da. :)

Lena sa...

Ett inlägg bara till dig finns nu på min blogg!

Lilla B sa...

panter: Skulle inte tro det. Fast det sägs att de avstår pioner. Men fan tro´t. De äter ju tom upp varandra. Jädrans kräk.

Lilla B sa...

ida: Jättegott - speciellt om de får bli riktigt mogna tycker jag. Men jag har sannerligen inte lust att bjuda sniglarna på dem. Och knappt nån tid att jaga dem heller. Illa!

Lilla B sa...

panter: Spännande! Jag ilar dit fort som vinden!

Anonym sa...

Det är troligt att vi har samma sorts paprika. Jag har sått vidare av egna frön i tre år nu, så jag har trott att det inte är hybrider.
Och plötsligt i år, så har jag paprikor av två sorter? Några ser ut som vanligt, långsmala och lite vridna och från början mörkt gröna.
Några är betydligt slätare och bulligare och redan från starten ljust limegröna.
Denna solfattiga sommar har inga av dem ännu blivit röda, så smaken har inte gått att jämföra.
Det kan bli spännande med hybrider.
För övrigt, så tycker jag det är illa att sortnamnen aldrig anges i butikerna när man köper grönsaker.
GJ

Lilla B sa...

Det kan nog vara samma sort. Håller helt med! Jag tycker att det är rent bedrövligt att inte sortnamnen finns med i handeln. Det tog lång tid åtminstone i vår butik att få namn på äpplen. Länge var det Gröna och Röda, vilket jag faktiskt kunde lista ut själv.