12 september 2007

Samlade misslyckanden

1. Freesiaodlingen gick om intet. Inte en endaste blomma syntes till. Bladen vek ikull sig och sen var det inte mer med det blomstret.

2. Tomaten Black Russia blev årets bottennapp. Fulfärgad gelétomat.

Och nu kommer det tredje misslyckandet:

3. De röda popcornen.
Majsen som jag planterade på friland blev knähög. Löjlig storlek på majs, förresten. Blommade gjorde den iallafall och visade ett embryo till minimajs. Inte direkt imponerande.
Fyra plantor står inne i växthuset. Det har bildats majs. Jag har lättat lite på bladen runt majskolven för att titta. Mini var ordet. Röd? Nähä. Gulvit.

Misstäkte jag inte från början att det var något lurt? Jo.

Fasligt så jag gnäller....

13 kommentarer:

Anonym sa...

Skriv en lista på det du lyckades med också....
Hur har du det med frukten i din trädgård?

Lilla B sa...

slottsträdgårdsmästaren: Det låter väl kaxigt men :resten.... :)
Frukten gick åt helvitte. Äpplena möglade på trädet. Alla sorter utom inympade Ingrid Marie. Plommonen utblev helt.
Hur ser det ut i din park?

Lilla B sa...

slottstr.mäst. : Återkommer nog med en lista, när jag tänker efter. Den Lyckade Odlingens lista. Det var ett bra tips. Tack!!

Villa Nian sa...

Vill se din lista med lyckande :-)

Bloggblad sa...

Ser man på! Sånt här älskar jag att läsa om. Slipper bli avis. Sitter bara här och nickar förnöjt... "Mmmmm. Hon också!"

Jag kan inte ens namnen på alla växter jag misslyckats med. Har ett svagt majsminne från tidigt 80-tal... som inte ens blev en enda kolv... inte ens en halv.

l*eva sa...

NU ska vi tänka POSITIVT!!! *L*

Det är faktiskt av sånt man misslyckas med, som man lär sig av!

Fö. så har det FAKTISKT varit ett USELT Odlingsår. På de flesta ställen.

Linda sa...

Jag som var så nyfiken på de röda popcornen.
Men jag håller med L*eva: uselt odlingsår!

Lilla B sa...

tina: Den kommer. Jag lovar!

Lilla B sa...

bloggblad: Tänk att mina misslyckanden och växternas tillkortakommanden kan vara så upplivande!!Jag blir inte lika glad själv precis av fulmajs och läbbtomat.

Lilla B sa...

l*eva: Ja, det har sannerligen inte varit ett lätt odlingsår. Tänka positivt går väl an när det växer bra. Men den jäkla majsen tänker jag ICKE positiva tankar om.

Lilla B sa...

lindalotta: Jag var också fasligt nyfiken. Det var därför jag pillade upp bladhöljet för att glutta in. Och bli besviken...
Men:
Det finns värre saker här i världen än struntmajs.

Bloggblad sa...

Okej, jag kan glädjas åt att du lyckas också! Men visst känns det skönt när det är fler än jag som misslyckas... Det är befriande att läsa om det - och befriande att erkänna.

Lilla B sa...

bloggblad: så sant! :)