22 september 2007

Sågade änglar


Skördandet är över och nu börjar uppröjningen. Tomatplantorna skall lossas från uppbindningstrådarna och dras upp ur jorden, physalisplantorna likaså, gladiolusknölarna räddas från frosten och änglarna skall styckas upp.


Änglatrumperna har växt sig gigantiska under sommaren. De står ordentligt planterade i markbädden. Orubbligt fast, vill jag påstå. Jordiska änglar - har man hört talas om såna?

De överlever inte i växthuset under vintern och jag kan inte ta upp dem ur jorden. Rotsystemet är för stort. Återstår såg och sekatör.

Jag har ställt till massaker på änglarna idag. Det är sant. Sågade av den grova stammen vid marken och sågade sen upp själva stammen i mindre och hanterligare bitar. Grenarna kunde sekatören rå på.

Hade en förhoppning om att kunna ta skott och övervintra dem. Men det blir inget av med det. Såg att det var spinn på några blad. Sånt vill jag inte starta med.

Nu ligger allt platt på marken och väntar på bortforsling till komposten.

Känner mig rätt matt sjäv förresten.


10 kommentarer:

l*eva sa...

Får VERKLIGEN hoppas att Din Husbonde...var gentlemannamässig och bjöd Dig på ett glas Rött, eller Två...!!!! Efter Denna Din bragd. *L*

Du kan låta Änglapinnarna...bada en liten stund i ljummet vatten,med Yes...så *bör* spinnet försvinna.

FO - 2 sa...

Bra jobba! :)
Ønsker deg en god og mindre strevsom søndag.... ;)

Lilla B sa...

l'eva: Haha - nähä. Det är inget att hoppas på. Husbonn är bortrest så det är självservering som gäller.

Tack för tipet! Det är ju värt att pröva med diskmedel. Tänk om man kunde köra dem i diskmaskinen.....

Lilla B sa...

ida: Idag ska jag gräva i trädgårdslandet. Inget jag direkt längtar efter. Kroppen traktar inte efter mera ansträngning. Men jag måste.

johanna sa...

ojoj vilken massaker!
hoppas du får ordning med allt innan kylan kommer krypande.

Lilla B sa...

serice: Ja, det kommer jag att få. Har aldrig förr legat så bra till i tid. Är förvånad själv...

Anonym sa...

Så kan man naturligtvis göra med änglarna! Själv har jag avstått från änglar, för att de tar sådan stor plats att övervintra. Det räcker bra med att hitta plats åt bananen, citronträdet, citrongräset o.s.v.
GJ

Lilla B sa...

GJ: BANAN??????

Anonym sa...

Banan ja, ett jättestort träd. Det får stå i vardagsrummet på vintern. Julgran har vi inte plats med, den får stå i köket.
Men ännu har vi inte skördat några bananer.
GJ

Lilla B sa...

GJ: Men jösses! Varför i helskotta startar du inte en egen blogg? Fotografera kan du ju också. Det har jag sett. Skulle tro att vi är många som blir jättenyfikna på ditt växthus och allt som du odlar. Och med vaktlar som kutar runt och lägger ägg.
Jag kan hjälpa igång dig med bloggen!