5 september 2007

Pesto på smörgås

Vill inte direkt påstå att jag är en matlagningens idéspruta. Men en pestosmörgås är en god start på min morgon.
Snabbt, gott och enkelt i matlagningsväg tilltalar mig.
Ta en skiva bröd. Bred pesto på istället för smör. Skiva en tomat och lägg på.

Om någon tror sig veta att detta är ytterst ohälsosamt vill jag INTE veta det.

Basilika och tomat från växthuset. God olivolja. Ost och nötter. Och så ett bröd.

När barnen var små kokte jag all sylt, all saft och bakade allt bröd.
"Hemgjorda morsan", pustade ett av barnen under värsta tonårstiden, "kan vi aldrig få köpebröd?"

Den slags morseduktighet är nerpackad sen länge. Var sak har sin tid.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Låter hur gott som helst. Själv har jag frångått mina frukostbanor idag: jag har druckit 6 muggar kaffe istället för två. :)

Anonym sa...

Haha, frukostVanor förstås, inget annat. Några banor är det inte tal om här. Vare sig på morgonen eller någon annan tidpunkt. :)

l*eva sa...

Kära Syster :)

Frukosten är SÄKERT nyttig!

Gläds åt att ännu en,låter kaveln ligga kvar i kökslådan och att Bullar (kanel)kan inköpas på närmsta bensinstation.
Numer är det motsatt Ytterlighet, som gäller! Här! Men hur tusan, hann man med?

Lilla B sa...

ellis: 6 muggar kaffe!! Ojoj - då blir du väl tvärpigg i en vecka.

Lilla B sa...

l'eva: Nyttig OCH god! Det är min själ inte alltid det sammanfaller.

Anonym sa...

Mycket nyttig frukost just för att det är gott och man njuter...och att njuta är nyttigt...Tar mig allt en sån macka jag med mellan varven...(dock inte hemmagjord pesto som du antagligen har...)...gärna på rostat bröd...mums...Jag är en dålig bakmorsa jag...går i perioder men de vill gärna ha Hönökaka mellan varven...och själv har jag hamnat i en rostbrödsperiod...snacka om nyttigt...

Kramar från Malin

Anonym sa...

Hej lilla B...saknar dig hos mig ibland... är allt väl och gott...ditt växthus är mycket mycket näringsrikt.. Anne-Marie

Lilla B sa...

Tror att det värsta är att ara rädd för alt man äter. Det kommer larm om än det ena än det andra. Och i slutändan visar ddet sig att det är falsklarm. Numera hoppar jag över alt matlarm. Rostat bröd med pesto låter sanerligen himelskt.1

Lilla B sa...

anne-marie: Jag tittar in och läser flera gånger om dagen hos dig. Det finns ju alltid nya inlägg. Ja, jag har nog varit usslig på att lämna bokstavsspår efter mig, bara de elektroniska knapptryckarspåren.
Allt är väl men mycket! Eller OCH mycket.

Anonym sa...

visst var det så: mammas bullar stod inte högt i kurs när man var liten. Annat är det nu..

Lilla B sa...

rosalia: PRECIS!!!!

Anonym sa...

Tack för tipset! låter super gott.