13 september 2007

Den lyckade odlarlistan


Gårdagens trista lista har sin motsats i dagens. Det är efter ett tips från Slottsträdgårdsmästaren. Det mesta blev rätt bra i växthuset men de tre bästa finns här:


1. Basilikan. Inget slår basilikan. Jag brukar få rätt pyttiga plantor. Årets växte sig meterhöga. Pestofabrikationen har gått på högvarv.


2.Vindruvorna hann att mogna. Smaken förändras eller man skall kanske säga förädlas väldigt sent på säsongen. Då blir de kryddigt söta och mörka till färgen. Riktigt delikata för att vara av tämligen oädel sort!


3. Den blekblå salvian. Blomman som övervintrade trots att jag inte hade något hopp om det. Blommade så vackert. När jag klippt ner den återkom blomningen. Det var en fröjd att se. Jag ska bädda ner den försiktigt till vintern.


Egentligen ska jag nog inte klaga och gnälla. Tänker närmast på förra inlägget.
Det har varit en bra växthussäsong!

8 kommentarer:

Bloggblad sa...

Stort grattis! Jag kastar iväg ett av mina torkade aroniabär! Om du kommer förbi framåt jul kan du få smutta på aronialikören. Om jag inte provsmakat slut på den i förtid...

För aronian har lyckats producera mängder med bär i år utan att jag behövt lägga ens enda vattenkanna i kors.

Lilla B sa...

bloggblad: Tack för såväl tillslängda bär som utlovad likörsmutt!
Funderar på att skaffa mig aroniabuskar. Måste kolla om de tål kallt klimat.

FO - 2 sa...

Den "lyckade odlarlistan" er nok myyyye leeeenger enn den andre listen. :))
Må nok skaffe meg Salvie neste år.
Jeg som elsker blått. Tenk at det har jeg ikke...
Og vanlig Basilikum, som sagt.
Visste du at det finnes ca. 150 ulike sorter Basilikum?
God fredag og ukestart til deg. :)

Lilla B sa...

ida: ja, den är längre men jag är lite blygsam av mig till min natur. Ska kanske visa några fler lyckosamma odlingar. Att det finns så många olika basiikasorter hde jag alls ingen vetskap om. Har misslyckats med några så jag håller mig till den storbladiga.
trevlig fredag själv, Ida, och hoppas att även du får en bra start på veckan. Jobbar hemma idag. Skall sitta och skriva men det är svårt att vara helt disciplinerd.

FO - 2 sa...

Mente selvfølgelig helgestart.
Går litt fort i svingene av og til, vett du... ;)
Håper at både inspirasjonen og disiplinen innhenter deg, så du får jobbet litt... ;)

Lilla B sa...

ida: Ja ibland går det så fort att man snubblar på tangenterna.
Hyfsad aretsdisciplin blev det. Jag har gjort det jag skulle.

Frukostflingan sa...

Den här listan var bättre än gårdagens, man ska fokusera på det positiva har jag lärt mig, annars blir man lätt deppig!
Blev lite nyfiken på vad en aroniabuske är för växt och om den bara trivs i ett växthus?

Lilla B sa...

frukostflingan: Roligt att se dig här igen! Aronia är en buske med rätt stora svarta bär. Finfina till sylt och saft. Bladen får prima höstfärger. Och den odlas inte i växthus. Har sett den i Örebro - en rätt lång gång mellan två delar av USÖ är kantad av dem. Det är växtzon 3 där. Här är det den ogästvänliga femman. Har inte kollat än hur tålig den är.
Jo - det är väl bra att fokusera på det som lyckas. Men inte får man väja undan för misslyckandena heller. Jag får dra lärdomar av dem istället.
Deppighet är mig fjärran :)