16 september 2007

Växthusinteriör 16 september 2007


Förfallet framskrider. I växthuset alltså. Tro inget annat - se skriften på griffeltavlan i inlägget nedanför.

Jag har på lite svag värme om natten för att dra ut säsongen så långt som möjligt. På det viset kan jag rädda hem rätt många tomater och möjligen kan paprikan hinna mogna också.
Gröna paprikor är också paprikor, förresten.
Idag ska jag skörda det sista på basilikan. Jag kan verkligen rekommendera sorterna Storbladig basilika "Genovese" och Italienskt storblad. De är intill förvillelse lika. Stora, lättodlade och smakrika.
Kan det bli bättre?


6 kommentarer:

Hedgren sa...

Själv har jag en rejäl basilikaplanta i köket, omplanterad från den lilla plastkrukan man får dem i när man köper i grönsakshyllan. Tyvärr är jag allergisk mot pinjenötter, men jag ska göra tapenade till helgen. Det är också gott!
Prova att mixa basilika, riven parmesan, vitlök, salt, peppar och matlagningsgrädde. Blanda med valfri avsvalnad pasta. Ät med detsamma. Mums!

Lilla B sa...

hedgren: Det där låter gott! Sskall provas, förstås. Jag använde valnötter till peston - det går lika bra som med pinjenötter. Billigare blir det också.

FO - 2 sa...

Det kan vel knapt bli bedre nei....! ;)

Lilla B sa...

ida: Gott och lättlagat är min melodi!

Anonym sa...

Ser Physalisen i vänstra framhörnet. Ska nog odla Trumpeter nästa år istället. De är ju släkt om än på långt håll och nog är det fantastiskt med blommor i växthuset så här sent på säsongen. Physalisen tar för stor plats i förhållande till vad de ger, även om det är himla gott.
Även jag "fuskar" med extravärme. Vi hade minus 3,5 natten till söndag. Stort förfall i trädgården m.a.o. Särskilt sorgligt med de vita cosmosen som lyste upp i mörkret.
GJ

Lilla B sa...

GJ: Överjävligt med kyla! Blommor i växthuset är en paradisisk fröjd. Från de tidigaste krokusarna tills änglarna slutar sitt spelande.Satsa du på änglatrumpeter! Jag ska försöka få tag på kungsängsliljor.