30 september 2007

Stängt för säsongen


Projektet Växthusbloggen avslutas idag. Det är stängningsdags.


Kungsängsliljorna är planterade. Allt skräp utburet. De tomma krukorna står för vintervila.

Tvätta växthuset gör jag inte på hösten men jag har iallafall spolat med högtryck. Det ser rätt hyggligt ut.

Någon gång mellan jul och nyår ska jag öppna, gå in och beskära vinrankan. Den är lite känslig. För tidig eller för sen beskärning kan medföra döden. För vinrankan, alltså. Den förblöder helt enkelt.


Tog en sista bild, stängde dörren och gick därifrån.


Ajajaj! Kom på att jag måste skruva ur de automatiska öppnarna till ventilationsluckorna i taket. De tål inte frost nämligen.


Nu hoppas jag att jag inte glömt något.


Jo - tack för alla trevliga kommentarer jag fått och som jag med glädje läst!


Min gamla blogg Lilla B återuppstår. Hjärtligt välkomna att läsa där istället. Där beskrev jag ett odlingsår i min trädgård. Nu fortsätter bloggen men innehållet kommer inte längre att följa något specifikt tema.

Det blir som det blir....

Välkomna!


26 kommentarer:

Bloggblad sa...

Jag gör vågen innan jag drar vidare till lilla b. Så fint!

Anonym sa...

Jag hänger med!

Anonym sa...

Och jag hakar också på!

Lena sa...

"det blir som det blir" - duger väldigt bra. Tack för en intressant säsong.

FO - 2 sa...

Det var fint å følge deg her.
Takker for inspirasjon og givende innlegg. :)
Følger med deg til den andre bloggen.
Klem.

Villa Nian sa...

Ändrar min genväg :-). Vill hänga med ett tag till. Tack för bra och intressant läsning här. Ett och annat har jag snappat upp :-)

l*eva sa...

Mitt *alter ego* ligger kvar under lövtäcket...den riktiga l*eva...programmerar om-promenaden.

Anonym sa...

Tack för en fin säsong! Kommer aldrig att glömma din basilika..
Ses hos LillaB!

Lilla B sa...

bloggblad: Vågen tackar jag för!!Ses både hos mig och hos dig!

Lilla B sa...

rosalia: Ses på andra sidan. Usch - det lät illa....

Lilla B sa...

olomar: Absolut! Häng på bara.

Lilla B sa...

panter: Roligt att haft dig som läsare och kommenterare här. Skit också att dina riddarsporrar inte blev gigantiska!

Lilla B sa...

ida: Roligt att höra att det varit inspirerande läsning! Tackar och bockar!Ses på andra bloggen

Lilla B sa...

tina: Kul att du hänger med till nygamla bloggen. Väldigt roligt att höra att bloggen rent av varit till nytta.

Lilla B sa...

l*eva: Det blir tredje omprogrammeringen för dig. Du hänger med än :) Kommer du ihåg när vi häckade på Expressen. Vojne vojne. Det var tider det....

Lilla B sa...

kirsti: Roligt att du fortsätter läsa på min andra blogg! Den där basilikan kommer aatt leva i mitt minne bra länge också. Och peston som jag gjort. Jösses vilken basilika....

Rosengeranium sa...

Jösses! Var tog djungeln vägen? Jag lägger till LillaB på mina trädgårdsbloggar i alla fall - jag misstänker att du kommer skriva ett och annat om odlande där också :-)

Lilla B sa...

rosengeranium: Djugneln är lite fördelad: en del står på fönsterbrädorna inomhus. Annat ligger i magen. Och somligt på komposten.
Välkommen till Lilla B! Säkert kommer det att stå en hel del om det som gror och växer där!

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Lite ledsamt att bomma till, men jag ser fram emot nya bilder från sjön på Lilla b - bloggen!

Dubbelörn sa...

Nä men har vi missat något väsentligt!!! Vinrankan påstår mannen kan var ute till -20 så han tog ut den fr växthuset o har planterat den vid en vägg..... ooopppsss

Lilla B sa...

karin: Det kommer många bilder på Lilla B-bloggen. Det lovar jag. Välkommen dit!

Lilla B sa...

dubbelörnen: Lita på maken, du! Det är säkert en sort som tål kyla. Det är beskärningstiden som är kruxet. Innan rankan är riktigt i vintervila kan det rinna ur växtsaft så till den milda grad att den dör. Lika eländigt är det när den börjar få liv på våren. Då fortsätter livet att rinna ur de avklippta grenarna. Omplanteringen är ingen fara. Göm sekatören för maken eller ge honom en i julklapp istället!

Anonym sa...

Ja men då tittar jag in där istället..=))/åsa

Lilla B sa...

åsa: Det låter fint. Du är så välkommen!

aurorabuddha sa...

Ah! En vaxthusblogg!! Vad glad jag blir! Jag hittade din kommentar hos Anita i Oregon, hon med skorna du vet!

Vi har ett vaxthus pa baksidan dar det vaxer allt mojligt. I Texas, dar allt ar stort. Ogras oxa. :o)

Lilla B sa...

aurorabuddha: Välkommen hit!
Just nu är det ödsligt inne i växthuset. Fram på vårkanten öppnar jag det igen. Du kan väl också visa lite växthusbilder!