11 september 2007

Lite maläten men god ändå...


Ingen kan väl tro att denna ussliga planta har varit en jättestor busklik basilika. Men så är det.

Jag har skördat massor av blad. Frusit in mycket, gjort väldiga mänder pesto och använt i allehanda sallader.


Att göra egen pesto var en ny sysselsättning för mig. Jag hade ingen aning om sådant går till. Efterlyste recept här på bloggen och fick stort gensvar.
Den har gjort succé, peston.


Växthussäsongens vinnare blir basilikan!

Tryck gärna på etiketten Basilika här nedanför så kan man följa plantans uppgång och fall.


8 kommentarer:

Lena sa...

Blivande extraknäck? Pestofabriken i Bergslagen.

Anonym sa...

Värdig vinnare :)

Lilla B sa...

panter: Intressant idé!Kort säsong, bara.

Lilla B sa...

hannele. Ja, absolut! Aldrig har den blivit en meterhög buske förr.

FO - 2 sa...

Basilikumen har produsert mye god pesto i løpet av sommeren, så den har vel lov til å "takke for seg" etterhvert... ;)
Du får høste de siste bladene også.
Jeg satser på mye vanlig Basilikum neste år.
Ikke den lille Sitronbasilikumen som jeg hadde i år....

Lilla B sa...

ida: Ja, jag är verkligen tacksam för alla blad basilikan producerat. Den får vila i ro på komposten om ett tag!
Jag rekommenderar verkligen storbladig basilika (Genovese) eller Italienskt Storblad. Misstänker att det är samma basilika men som fått olika namn från olika fröförlag. De är intill förvillelse lika.

Bloggblad sa...

Jag har med en enorm avund följt dess liv och leverne! Till och med visat skärmen för min uschliga planta... men icke att den tog lärdom.

Lilla B sa...

bloggblad: Va? Finns det verkligen så svårlärd basilika. Att visa på skärmen är ju rena specialundervisningen.