16 september 2007

Vanvettspesto

Skördade den sista basilikan idag. Det blev mer än jag trodde. Har hackat och rivit, blandat och rört.
Karin på Favoritrecept säger att man inte kan bli pestoförgiftad. Jag hoppas hon har rätt....
I kylskåpet står en rekorderlig burk med drygt 1 kg pesto i.

Uppdaterat
Ser i DN på nätet att man testat två olika sorters pesto. Ser dessutom att de innehåller basilikasorten Genovese. Den som jag också har.
Men priset! Titta på det!! 493 kronor kilot!!!

Tror nog att jag borde sätta in guldtänder innan jag hugger gaddarna i pestomackan.
Och jag som har pesto som vanligt smörgåspålägg.....

14 kommentarer:

Bloggblad sa...

Kan du inte lägga lite i ett kuvert och skicka hit?

FO - 2 sa...

Friske urter er det sunneste man kan ete, så det så. ;)
Det er mer antioksidanter i friske urter enn i bær og frukt.
Så, kos deg med store doser pesto du! :)

Lilla B sa...

bloggblad: Har blandat i oljan så postverket blir nog inte överlyckliga om jag skickar. Sorgligt.Men om du har vägarna förbi är provsmakningen ett faktum!

Lilla B sa...

ida: Aha!! Mer än i färska bär och frukt. Det visste jag inte. Det var ju förträffligt! Jag ska nog ta mig lite på direkten...

Anonym sa...

Jösses - ett kilo?!!!
GJ

Lilla B sa...

GJ: Jajemen! Jag vägde burken. Både före ifyllningen och efter. Så det är ett kilo paw riktitt

Anonym sa...

Det är vad jag kallar en rejäl skörd. En sån massa smaskens !

Anonym sa...

Hej - då kan jag tänka mig allt det som kommer till peston...5 kg pasta... seranoskinka... Du hade så mycket basilika...går de inte att hålla vid liv under vintern?
Allt gott Anne-Marie

Lilla B sa...

rosalia: Redigt mycket, är ordet!

Lilla B sa...

anne-marie: Ja, den kommer att dra med sig mycket,burken med pesto! Jag har frusit in en hel del basilika tidigare på säsongen. Det är ett säkrare kort än att försöka övervintra den. Jag sår ny till våren istället. Basilikan vill dessutom ha bättre ljus än det svaga nordiska vinterskenet. Det vill jag också ha, förresten.

Anonym sa...

Jag läste också i DN. Resultatet där förvånar mig inte. Hemlagat skll det vara! Jag har bara köpt färdig pesto när vi varit på resande fot och inte haft med olja. Fast ofta har vi berikat köpepesto med mer nötter.

Lilla B sa...

Rosalia: Det var ju ett bra knep att få lite hemlagat stuk på peston!
Kolla i din mailbox, förresten!
Nä - bara en förfrågan- ingen bifogad pesto...

Anonym sa...

Nä, än kan man nog inte skicka pesto genom space, men man vet ju aldig..

Dubbelörn sa...

Helt otroligt!!! 1kg!!??

Kram