25 september 2007

Nerbäddat

Lavendeln som stod vid uteplatsen i en kruka, den ihärdigt blommande blå salvian, timjanplantorna och min franske dragon. Alla har jag bäddat ner för vintern. Nu står de fint i växthusets markbädd och väntar in vintervilan.

Det är förskräckligt kallt läge här hos oss. Rent kriminellt kallt skulle vilja jag kalla det. Allt i kryddväg utom libsticka fryser ihjäl ute i trädgården under vintern.
Det här är ett sätt att skydda från bitande nordanvind och iskalla dagar och nätter.

Skulle gärna vilja välja bort mörker och kyla, denna otrevliga kombination.

16 kommentarer:

Anonym sa...

Ja.. inte är vinterns kyla kul.. man skulle ha lite bättre vinterklimat..så man kan ha nytta av sin trädgård då också..=)/åsa

Linda sa...

Men du, hur gör man med Physalisen som inte har hunnit mogna?
Jag har frågat förr, jag vet...
Kan jag helt sonika ta in hela åbäket?

Skönt att höra att du inte stänger ner helt utan återvänder till Lilla B, men jag måste säga att det har varit en fröjd att följa med i ditt växthus! Tack!

Annika sa...

Ska vi byta lite? rakt av? Här är det 30 grader och lite fukt...Du kan få femton grader av mig, och jag tar lite kyla av dig. Låter väl helt sjukt att jag klagar, men jag är trött på sommaren nu. VILL ha höst!!!

Dubbelörn sa...

Men vaddå timjan nerbäddad o lavendel?! Jag har haft både timjan o citrontimjan i min rabatt över vintern o de kommer lika fint varje år. Till jul förra året så kunde vi fortf skörda av båda sorterna ;)

Kram

Anonym sa...

Hej - det känns som en liten berättelse ur mumindalen... bäddar granbarr för att klara vintern. Allt gott Anne-Marie

l*eva sa...

Skulle kunna tänka mig, att bli inlindad med lite väv och gamla löv...och bli nerbäddad i Ditt växthus under vintern.
Jag tar inte mycket plats...:)

Anonym sa...

Ja fy katten för detta mörker och kyla vi ska dras med år ut och år in...någon borde ta tag i detta problem...Men där vi bor klarar sig kryddorna bra ute på friland...kan varaa extrema vintrar med långvarig kyla som de kan stryka med men peppar peppar så har de klarat sig hittills...Tröst är att det kommer en vår och då är den så efterlängtad att man inte vet till sig av iver och energi...allt går att göra i de där första ögonblicken då solen värmer en och smälter undan snön...snart är vi där igen...

Kramar från Malin

Lilla B sa...

åsa: Håller med precis! Mörkret skulle jag också vilja välja bort.

Lilla B sa...

lindalotta. Frukter som är i rätt storlek kan mogna klart inne. Låt dem liga i en skål - de är ju bra fina. Om du har plats kan du plocka in hela kruka anars kan du ta skott och övervintra dem.
Det skrev jag om här:
http://lillab.blogspot.com/2006/09/physalis.html

Lilla B sa...

annika: Ja, det låter helknäppt att önska bort sommaren till förmån för hösten!! :)
Jag byter mer än gärna.

Lilla B sa...

dubbelörnen: Du bor kanske närmare tropikerna än jag gör :) Här ligger timjan och lavendel döda i drivor efter vintern. Har aldrig lyckats övervintra dem. Här är det bistert värre.

Lilla B sa...

anne-marie: Om man bara kunde få hembesök av Hemulen. Han som städade och trodde att det snart var jul. Dammsög mattorna så nöjd för städning var hans högsta fröjd.....
Tänk om han kommer...

Lilla B sa...

malin: Så hoppfullt du skriver! Vårenergin kan man få längta efter.
Åtminstone ett litet tag till.

Lilla B sa...

l'eva: Haha - det kan bli en smula kyligt framåt nyår. Men jag kommer ut med skumpa åt dig och en filt med glitter på !

l*eva sa...

lilla b: Kyligt och kyligt...Jag har ju just konstaterat att jag gått UPP 2 kg (om jag nu inte gått ner igen, efter influensan)...så jag har ju vinterspäck...och så vrider jag bara om min inre termostat till ett hjärtslag i minuten...och sen kommer Du med lite skumpa vid Nyår...hmm det ORDNAR sig. Jag tar fiberväven med mig! *L*

Lilla B sa...

l*eva: :)