2 september 2007

Växthusinteriör 2 september 2007


Kalla och mörka nätter. Fukt som kan ge mögel på bladen. För lite solljus på dagen.

Nu måste man ta till de riktigt radikala greppen. Fram med sekatören bara och klipp till!


Klipper varje år vid den här tiden bort en stor del av bladmassan. Jag har hört sägas att man inte kan göra så. Tomaterna skulle ta skada. Trams, säger jag! De tar ingen skada alls. Det går jättebra att riktigt gå lös inne i växthuset. Bort med alla skuggande blad!


Det kommer att se lite tomt och ynkligt ut jämfört med tidigare.

Fördelen är att ljuset når allt som fortfarande ska mogna.

6 kommentarer:

Malin sa...

Klart man ska klippa det har jag gjort varje år och det funkar vad andra än säger...viktigast är ju att de man har därute mognar...mina knäppa Gurkor bl a

Kramar från Malin

johanna sa...

fasen vad fint du har det i växthuset. trumpeterna har jättefin färg och mycket goda tomater har du ser jag.
hoppas alla hinner gå i mål o mogna innan kölden blir för hård.

FO - 2 sa...

Virkelig flott bilde.
Og nå ser jeg hvor stor Engletrompeten virkelig er ja!
Du har klippet bort mye.
Jeg har lært av min gode venninne, som er gartner at det er en fordel å klippe bort sidegreiner på tomatene. Da får tomatene mer kraft til å modnes.
Man skal la det være 4-5 greiner igjen på toppen. Pga. fotosyntesen.

Lilla B sa...

malina: Just så!!

Lilla B sa...

sericea: Ja - nu syns tomaterna bättre när de inte är inbäddade i grönskan. Jag har aldrig varit med om att allt hinner mogna. Några tomater kan eftermogna inne. De små tomatkarten hinner alrig gå klart. De ger jag med varm and bort till folk som gillar att sylta somater.

Lilla B sa...

ida: Jar lämnar till en början kvar ungefär fyra, fem blad. Fast mot slutet struntar jag i det och klipper allt. Då är det inte lång tid kvar ute i växthuset och tomaterna har klarat det också.
Jag har verkligen klippt bort jättemycket!