18 juli 2007

Att ta sig basilika över huvudet


Barnbarnet S har varit här idag och kommer i morgon också. Väldigt gärna vill hon gå ut i växthuset och titta. Vi vattnar ett tag. Hon har lärt sig hantera vattensprejflaskan.

Farmor blev duktigt besprutad, i allafall....


Det kliar i fingrarna att få skörda av basilikan men jag vågar inte göra det när hjälpredan S tittar på. Tror att hon läraktigt knipsar av allt som finns. Och pelargonerna som blommar så intensivt.


Basilikan har nu vuxit så den är buskformad och högre än barnbarnet.
Och jag har ändå gjort en stor burk pesto.
Ätit upp också.
Själv.

De andra tycker inte om.

25 kommentarer:

Tankevågor sa...

Men vilken härlig djungel hon står i!
Pesto är så gott, speciellt när man får göra den själv. :-)

Villa Nian sa...

Pesto som är så gott :-). Tänk basilikan är högre än barnbarnet, häftigt!

Jag har nu lagt ut en bild på min blogg på det jag tror är en trumpetblomma som frösått sig! Vill du titta och säga vad du tror!

l*eva sa...

Lilla S...har likadana *foppisar* som mig. :)

Anonym sa...

Vilken söt flicka i fin omgivning. Otrolig basilika du har - makalöst!

Anonym sa...

Va, tycker de inte om pesto? Det som är så gott!
Pasta med bara pesto... mmmmm
Sallad med pesto i... mmm

ALLT med pesto! =)


Hon är så söt, lilltjejen. :-)

FO - 2 sa...

Ett herlig bilde av en sjarmerende jente! :)
Tenker at plantene hadde godt av den ekstra dusjen fra lille S. :)
Slike små barn har iallefall arbeidslyst.... ;)
En god assistent det.
Basilikumen er imponerende og flott! :)

Lilla B sa...

londongirl: djungeln blir mer och mer påtaglig för var dag som går. Håller med om att pesto är gott - fick pestoreceptet genom bloggen. Extra kul, det.

tina: Har nu kikat på trumpeten som säkert inte är en trumpet.
Det är knappt man tror att min basilikan är en basilika heller, för den delen.

l*eva: VA?? Såna fuldojor :)). Sprutar du ner folk med vattenflaska också??

pallas: Det är en verklig sötnos! Jag tycker själv att basilikatillväxten är otrolig. Har aldrig varit med om sådan växtkraft hos basilika förr. Det är därför jag låter den gå som en följetong.

ellis: Är de inte knäppa, så säg!! Men å andra sidan får jag ju pesto så jag kan rulla mig i den.
Låter äckligt, förresten.
Tösen är söt. Men envis!! Så in i helvitte!!

ida: Ja. Hennes arbetslust är det sannerligen inget fel på. Själv bir man fallfärdig innan kvällen av intensiteten.
Den där basilikan växer så det nästan hös!

www.mariante.se sa...

Å så ljuvligt att sitta ner en stund och njuta av dina växter! Trevlig blogg, som jag gärna besöker igen!
jag kan inte bjuda in dej i nåt växthus, men om du håller tillgodo med trädgården s är du varmt välkommen till mina bloggerier!
Ha en bra da!

Anonym sa...

Rart med barnbarn. Sjäv ska jag vara mormor åt två stycken hela nästa vecka, de älskar kantsax och sekatör. Jag bävar inför hjälpinsatserna.
Imponerande basilika! Jag har haft invassion av vanliga hederliga (eller ohederliga) bladlöss på mina.
Men skam den som ger sig. Det blev nysådd förra veckan.
GJ

Lilla B sa...

hoppetossan: Du är så hjärtligt välkommen hit. Jg skyndar mig över till din blogg och kikar in. Ses!

Lilla B sa...

GJ: Sår du på basilika på nytt nu?? Hinner du få fram något användbart innan det blir för kallt eller tar du in dem i goa stugvärmen sen?
Kantsax, sekatör: visst är det knepigt att barnbarnen går på farligheter som på radar.

Anonym sa...

Ja.. pesto är gott.. nu är jag tokig i röd pesto....=)/åsa

Lilla B sa...

åsa: Röd pesto?
Nu står jag som ett fån! Vad gör peston röd?

Linda sa...

Men jösses!
Har du lämnat in en bild till Guiness?

Lilla B sa...

lindalotta: nej - jag outar den här istället!!
Funderar på att köpa mig en kruka basilika på mataffären och ställa upp bedvid. Sen ta en bild.
Är det en bra idé, tro? Eller för skrytig? Jag får fundera.

Karin W. sa...

Lilla b: Röd pesto innehåller soltorkade tomater. Gott va´?

Lilla B sa...

karin: Inte illa alls. Men jag kör på med vanliga receptet än så länge. Tills jag tröttnar ur....

Dubbelörn sa...

Jisses säger jag bara!!! Har skördat basilikan hos oss men nu verkar något ha tagit över för bladen bara tynar bort, detsamma med våra gurkor, bladen blir gula o som "nätiga"... så nu åkte ett par till plantor ut...

Så jag får väl njuta av dina bilder hädanefter...

Lilla B sa...

dubbelörnen: Kan de fått för lite gödning, månne? Eller gurkspinn på gurkorna, tro.
Vassego och titta in här hur mycket som helst

Anonym sa...

Bra idé att ställa en kruka basilika från mataffären bredvid din egen! Blir ännu tydligare hur enormt stor din basilika är då.

Lilla B sa...

pallas: Jag tyckte att det kanske skulle vara alldeles för uppkäftigt :)
Om de har någon sådan kruka så köper jag och visar upp.

Anonym sa...

Lyckliga barnbarn! Slår vad om att hon blir trädgårdsfantast när hon blir stor och att hon kommer att tacka sin farmor som inspirerade henne!

Lilla B sa...

it-mamman: Det skulle vara mycket roligt!

Bloggblad sa...

Fin bild! Jag har noggrant talat om för mitt barnbarn att allt inte går att äta - kom på det en dag när jag åt persilja direkt från landet. Blev en lektion i : fråga först... men sen när jag bjöd på det ätbara tyckte hon det smakade blä - så jag tror inte det är aktuellt att provsmaka annat heller...

Häromdagen när hon så geschwint satte sig bakom ratten... kröp fram själv... då tänkte jag på att det var tur att inte nyckeln var i... hon kan säkert det knepet också..

Lilla B sa...

bloggblad: Jag har också sagt att man måste fråga först innan man tuggar i sig från naturen. Men som tur är inträffar väldigt sällan allvarliga förgiftningar. Mycket myter finns om växternas farlighet.
Men ungar är rackarns snabba i vändningarna.