10 juli 2007

Vattning

Idag har jag vattnat ordentligt . Mycket är väl ett bättre ord, kanske. Men jag får röra mig med lite försiktighet nu när krukväxterna börjar bli stora. En yvig rörelse med vattenkannan och vips är en pelargon borta...
Jag har redan klumpat mig lite. En vit keramikkruka kraschade när jag inte flyttade fötterna varsamt nog.

Allt i växthuset förbrukar mycket vatten nu när bladen är stora. Svala och regniga dagar mindre men soliga dagar mer.
Det gäller att hålla växterna med lagom vatten och näring så de inte tappar fart.

Brunnsvattnet är fortfarande mycket kallt. Jag låter det stå i min stora blå vattentunna och värma upp sig lite. Kalla rötter eller kalla fötter det kan nog gå på ett ut, det.
Fjäsk är det. Och fjäska ska man för sina växter.
Tycker jag, alltså.

20 kommentarer:

Rosengeranium sa...

Jag är impad av att du använder terracotta (?). Själv har jag pragmatiskt nog gått över till plast.

Lilla B sa...

rosengeranium: Jag blandar friskt och tar oftast vad som står till buds! Leran tycker jag är fin, men plasten mera praktisk. De riktigt stora krukorna är i glaserad keramik - det blir lite för plastigt annars , tycker jag.

Lily of the valley sa...

Jag tycker också att man ska fjäska för sina växter. :)

Lilla B sa...

lily: Absolut!

Karin W. sa...

Själv kan jag bara drömma om odling i växthus. Det skulle bara blåsa bort. Nu har det regnat oavbrutet i 4 dagar så petunior och dylikt är riktigt sura. Det blir som det blir när det är som det är.

Lilla B sa...

karin: Blåsa bort???? Nog måste man kunna förankra ett växthus så du kan odla i ett du också. Utanför växthuset behövs det sannerligen ingen vattning här heller. Plymspireorna ligger som bautastora paddor.Ohjälpligt förlorade den här säsongen. Ska klippa ner dem i morgon. Bortom all räddning. Elände...

JULIEK sa...

Javist måste man ta vel hand om sina vækster. Her har vi fått regn nu, så jag behøver inte å vatna så mycke.

Anonym sa...

Uppenbarligen uppskattar dina växter att du fjäskar för dem av bilderna att döma. Så fortsätt fjäska, du.

l*eva sa...

Kärlek
Vatten o gödning
vatten o gödning
vatten o gödning
och så lite kärlek till...

Så får man en GRÖN omgivning
(inte *grön* av avundsjuka) *L*

Anonym sa...

En riktigt djungel i ditt växthus och kan tro att det behöver vattnas ofta men det är ett rofyllt pyssel tycker jag. Och klart att man skall fjäska för växterna, lika väl som man pratar med dem =)

Dubbelörn sa...

Ja vi har väl fjäskat för lite el för mycket... Nu är det en stor gurka som börjar hänga o man vet inte varför... Har den månne fått för mycket vatten el gödsel, kan man vattna för mycket?! Tusingen inte lätt detta med trädgård o växthus..

Trädgårdsorakel;) ny fråga... på vissa av tomatkvistarna så blir de omogna tomaterna bruna i botten, som om de börjar ruttna... Vad har vi nu gjort för fel?!

PS Du hade rätt i min förra komentar, ville o kunde inte ta ordet i min mun än mindre sätta det på pränt!

kram

Anonym sa...

Jag har nog aldrig fjäskat särskilt mycket för mina växter. Men nu är jag lite lesden över att de frodiga små basilikaplantorna blivit så bleka, så bleka..hursomhelst ser ditt växthus fantastiskt ut!

Lilla B sa...

julie: Utanför växthuset skulle jag nästan kunna odla ris. Om det bara vore lite varmare så. Det har regnat så det är inte sant. Men uppehåll idag.

Lilla B sa...

pallas: Mera bortskämda växter får man nog leta efter... Men jag fortsätter. De tjatar ju iallafall inte :)

Lilla B sa...

eva: Det är receptet! Och att man inte får glömma dem någon dag.

Lilla B sa...

lotta: Ja, det växer fint och jag är mycket glad för det. Fjäskandet fortsätter till hösten. Sen blir det andra bullar och så river jag upp dem utan prut!

Lilla B sa...

dubbelörnen: Misstänkte just att det rörde sig om de invaderande slemotygen.
Gurkan? Vet inte. Slokar bladen så är det nog för lite vatten. Titta längst ner där stjälken går ner i jorden. Ibland kan det bli nästan ruttet runt ikring.Rothalsen är känslig på gurka, det ska inte stå vatten kvar där.
Det bruna på tomaten tror jag är pistillröta. Det händer ibland. Vissa sorter brukar kunna drabbas mer än andra. Ojämn temperatur kan också ställa till det.
Det är nog bara temporärt, det där.
Försök med en annan sort nästa år.
Tappa inte modet bara! Det är alltid något som går åt fanders i växthuset och något som blir bra. Så är det varje år!!

Lilla B sa...

rosalia: De har nog för lite jord! Plantera om. Låt dem växa ett par tre veckor och vattna sen med gödning. Du ska se att de tar sig då.
Växthuset är älsklingsplatsen!

Anonym sa...

Det är nog så, ty de stog kvar i de små så-plupparna. Men nu är de omplanterade och jag skall försöka att vara snäll mot dem.

Lilla B sa...

rosalia: De kommer att tacka dig snarare än du anar!