16 juli 2007

Garanterat vampyrfritt i Bergslagen


I höstas satte jag runt 30 vitlöksklyftor. Alla tog sig. Om man sätter vitlöksklyftorna på hösten hinner de rota sig innan vintern. När våren sen väl kommer växer de fort som attan. Blasten är förresten god att finhacka ner i sallader.


Läste i en trädgårdsbok att vitlöksodling är problemfri. Inga skadedjur går på den. Det är lögn, det säger jag med visshet. Har själv klämt ihjäl ett stort antal lackröda liljebaggar som krupit runt på blasten. Flera av deras tjocka larver har jag också mosat. Äckligt, förresten.

Så se upp för liljebaggar!


Nu är det hög tid att skörda. Väntar man för länge löser det yttre skalet upp sig, klyftorna delar isär sig och fortsätter att växa och bilda ny lök till nästa år.


Man kan spara undan ett par, tre lökar och ha som sättlök i september/oktober. Resten äts färsk, torkas, marineras eller kanske ges bort som present.


Man kan iallafall vara säker på att slippa möte med vampyrer.

Även andra duckar kanske om man tuggat i sig lite för mycket vitlök..

25 kommentarer:

Anonym sa...

Ser superläckert ut. Låt Bergslagen lukta vitlök nu....det är ju både nyttigt och gott.

Lilla B sa...

slottsträdgårdsmästaren: De är goda! Jättegoda. Odla några själv. Nog finns det väl ett undanskymt hörn i slottsparken som du kan använda? Jag har hört talas om folk som lönnodlar i stadsparker. Skulle nästan kunna tänka mig det, förresten. Rebellodling.

Dubbelörn sa...

Vilken bra påminnelse! När ska jag plantera dem för att få dem så där fina nästa sommar??!!!

Kram

Lilla B sa...

dubbelörnen: Vid ungefär samma tid som man planterar pingstliljor och påskliljor, dvs innan marken har hunnit frysa till. Jag brukar plantera i mitten av september men ibland har jag glömt och får panikplantera lite senare. Det har gått bra det med.

FO - 2 sa...

Oi oi oi.
For en hvitløksavling! :)
Vet iallefall at jeg skal sette hvitløk til høsten, ja.
Takk for idèen og inspirasjonen.
Kos deg med hvert eneste fedd.
Hvitløk er sunt og godt! Hjertegod mat. Den styrker hjertet.

Lilla B sa...

ida: Vassego!
Jag märker bland vänner och bekanta att vitlökodlng är lite okänt. Det är lättodlat. Lycka till!

Linda sa...

Så otroligt fina de ser ut!
Jag letade ju upp en leverantör i höstas men beställde aldrig några...
Jag ska nog göra ett försök den här hösten istället.

Malin sa...

Vitlök är av livet en tvungen sak att ha...säger jag som är vitlöksälskare av stora mått...Ska ut o kolla de jag har ute i landet...Hittade kvarglömda små plantor som jag satte ut...De du skördat ser väldigt fina ut...
Sen Liljebaggarna gör väl som vi - tar till sig mer "exotiska" rätter i takt med att de kommer hit...
Kramar från Malin

Karin W. sa...

Wow! Vilken vitlök!
Ohyra på växter är sannerligen en märklig företeelse. Jag har några gamla plantor stormhatt som får blåvita blommor, dvs fick.

Flera år i rad har den drabbats av oerhörda mängder ohyra som kalasar med god aptit.

Och stormhatt lär ska vara gift -mycket giftig. "Synes ej locka till förtäring", står det i en gammal trädgårdsbok som jag har. Hmm...

JULIEK sa...

Å dette er ju så godt. Så smart å sette ned dom på høsten. Måste vel prova det : )

Bloggblad sa...

Jag undrar vad jag gjorde för fel när jag petade ner mina klyftor... blev aldrig några och jag försökte aldrig mer...
Men jag har sett - djupt gömda bland ogräsen - att schalottenlöken har tagit sig!

Anonym sa...

Härligt, jag testade en gång, alldeles för lerig jord där..

Lilla B sa...

lindalotta: Gör det! Jag kan verkligen rekommendera egenodlad vitlök. Det är så sanslöst gott!

Lilla B sa...

malin: Det kan du nog ha rätt i. Det att liljebaggarna vänjer sig vid lite annat. Liljor har ju lök och vitlök är gott. Det blir nästan som den gamla programmet med Brasse och Magnus: Korv är gott, kola är gott, sockerkaka är gott och blandar man så blir det jättegott.....osv

Lilla B sa...

karin: Stod det verkligen så? Synes ej locka till förtäring!! Ha - det var nog det mest lögnaktiga jag hört idag. Från små liljebaggar till stora älgar!De äter allt man sätter ut.

Lilla B sa...

julie: Det går mycket väl att sätta dem på våren. Men även om man är vråltidig så blir de inte lika stora som de höstsatta. Men man ska välja en bra sort som tål kyla.

Lilla B sa...

bloggblad: Du tog kanhända en ur skafferiet? De kan vara behandlade så de inte ska gro. Ett annat alternativ kan vara att det var en sort ämnad för medelhavsområdet. Vitlök finns i alla möjiga härdigheter. Ursprunget är en lök som odlats i Asien i kallt läge - men ursprunget är länge sen. Ska man vara säker på skörd här är det bäst att beställa en bra sort från ett fröförlag. Min sort är Thermidrome. Jag har haft den förr. God och härdig!

Lilla B sa...

hannele: Ja, leran kan säkert bli för tung!Men den kan ju lättas upp med trädgårdskompost:)

Poppins sa...

Så härligt med egen vitlök, men det där med baggarna tar ju bort lusten lite till att odla. Varför måste alla skadedjur gilla sånt som vi vill odla? :)

Lilla B sa...

poppins: Tror nog att man dessvärre får räkna med att mosa löss och baggar. Det är trots allt roligt att odla!

Karin W. sa...

Japp! Så står det och stjälkarna är fullkletade med svart ohyra. Trycker man på dom blir man lite röd på fingrarna. Koschenill? Men nää, det kan det väl inte vara. De lever väl på kaktusar.

Lilla B sa...

karin: När man växtfärgar använder man ju pulvriserde koschenillöss. Visst lever de på kaktusar. Nu blev jag jättenyfiken på vad du kan ha för skit på stormhatten. Kan du inte ta en bild och lägga ut? Man får ju alltid svar på sina frågor i bloggvärlden ;)

Bloggblad sa...

TAck! Det var nog det felet. Minns inte, men jag gissar att jag tog från affären! Vi får se när jag drabbas av "grön brunst" igen - då ska jag tänka på det!

Lilla B sa...

bloggblad: Jag kan rekommendera Törnviks frö. De sålde per postorder. Men allt eftersom tiden går tror jag att fler och fler fröförlag förstår att vitlök är en gångbar produkt som bara behöver exponeras lite i vanliga handeln.

Karin W. sa...

Lilla b: Nu finns stormhatten inte kvar längre. Den jämnades med marken idag. Jag har "stått på huvudet" och rensat ogräs större delen av dagen. Det var lika bra att ta bort ohyran också. Ingen besprutning alltså. Kanske var det spinn. De kan ju skifta i färgen (grönt, brunt, svart, orange, gult eller rött)