12 juli 2007

Våtarv

Om jag piggnar till riktigt i morgon kommer våtarven att ligga risigt till.

8 kommentarer:

FO - 2 sa...

Håper at du har sovet godt, uansett når du våknet... ;)
Må innom deg en tur nå på morgenen. Eller det er sikkert formiddag etterhvert... ;)
Ha en fin hage dag med alle gjøremål. :)

Lilla B sa...

ida: tack, tack - önskar dig en prima dag också! Det ser ut att bli uppehåll och då får man sannerligen passa om man ska vara ute.

Anonym sa...

Det låter bra. På den bara, på den!

Lilla B sa...

fundera: Jodu! Våtarven ska få vad den tål Och lite till!!

JULIEK sa...

Våtarv hva er det ?

Lilla B sa...

julie: Våtarv, stellaria media, är ett ogräs man får tampas regelbundet med. Jag har läst att det ska finnas över hel jorden, men den uppgiften kan jag inte gå i god för. Den växer till kraftigt på välgödslad jord, tar kraft och näring från annat. Den är ettårig men sprider frön till förbannelse. Rotsystemet är en massa tunna rottrådar som är nästan lögn att få upp. De går bara sönder. Om man så önskar kan man äta upp våtarven - men jag har ingen lust därtill!!
Det är ett av de oskyldigaste men värsta ogräsen. Och det växer till sig rent explosionsartat.

JULIEK sa...

Ja da tror jag at jag vet hva det er. Har mycke av det her i hagen. Den kommer hele tiden. jag får lett til å dra den upp nær jag tar den tidlig, men den kommer raskt tilbaka.

Lilla B sa...

julie: Den kommer alltid tillbaka - rackarns ogräs!