20 juli 2007

Växthuset i morgonljus 20 juli 2007


Veckans interiörbild tog jag tidigare på dagen än vanligt.

Resten av dagen var ägnad åt barnbarnet S.


Tomatplantorna skall få sätta blom den här månaden ut - från 1 augusti knipsar jag bort blomställningarna. Det hinner i allafall inte gå fram några mogna tomater från dem och jag gillar inte syltade gröna. Inte heller stekta gröna tomater. Provade mig fram i köket när jag sett filmen "Stekta gröna tomater". Försökte med panerade såväl som opanerade. Filmen var bättre...
Bilden är klickbar.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken njutbar bild. Jag klickade förstås för att få se den i större format och då syns ju tomaterna tydligare. Skörden kanske inte blir så pjåkig ändå? Mina stackars gula coctailtomatplantor har inte kommit längre än till blomningen än. Men de omplanterades ju sent och sol och värme har varit bristvaror på min balkong.

Lilla B sa...

pallas: Nej, tomatskörden ser ut att bli normalstor för alla sorter utom för Black Russia. Det är en skittomat, om man får uttryck sig så illa. Varning, varning! Växer illa och bär få frukter.
Sol och värme behövs sannerligen. Speciellt om tomaterna står utomhus. Men än är det inte för sent!!
Inte på långa vägar.

Lena sa...

Frodigt var ordet!

Lilla B sa...

panter: Så kul att du är tillbaka. Det såg fint ut i Haverdal. Överraskad men glad!

Villa Nian sa...

Vilket växthus! BLir helt lycklig :-)

Lilla B sa...

tina: Jag med:)). Jag längtade i många, många år efter ett. Sen 15 år har jag det. Det är ett litet jordiskt paradis!

FO - 2 sa...

Veksthuset din er en drøm av en oase. :)
Takk for tipset.
Skal knipe av blomster på tomatplantene mine fra 1 august. :)

Anonym sa...

Mmmm så frodigt det är nu! Härligt! :) Det ser väldigt stort ut när du fotar ur den vinkeln. Hur stort är ditt växthus?

Lilla B sa...

ida: Ja, gör det. Det är ingen mening att låta plantans kraft gå till tomater som ändå inte blir något av.
Trevlig helg!

Lilla B sa...

karin a: Växthuset är på 15 kvadrat. Du får en bättre uppfattning om hur det ser ut nästan tomt om du trycker på etiketter Växthusinteriör. Scrolla ner till den sista bilden. Där börjr själva bildserien.
Ursprungligen var växthuset på 10 kvadrat men jag tyckte det blev då trångt och svårluftat. De 5 kvadratmeterna som byggdes till på längden gjorde susen.

Bloggblad sa...

Så grönt och skönt!!!

Lilla B sa...

bloggblad: jajamen!