25 juli 2007

Växthuset på eftermiddagen den 25 juli


Så här såg det ut i dag på eftermiddagen. Sedan jag tog bilden har basilikan skördats och det är inte lika djungellikt.


Det blev mycket basilikablad.

Jag har gjort en omgång pesto och frusit in en hink blad.

Jag brydde mig inte om att hacka dem innan infrysningen. Istället tog jag så mycket det går åt till en omgång pesto, rullade in dem så hårt jag kunde i gladpack. Det blev många hårt rullade paket. Allihop fick åka ner i dubbla fryspåsar.
Det doftade mycket kraftigt av basilika i köket.

Jag rullar in persilja på det sättet och det fungerar bra. Den blir lätthackad eftersom kylan gör den spröd.

Tror att basilikan förhåller sig på samma sätt.


Till något helt annat.

Jag körde in till byn idag. Stannade hövligt vid övergångsstället utanför affären. En medelålders man kom ut från butiken och gick över gatan. I ena handen höll han varukassen och i den andra något som inte fått plats .

Ett ljusblått, rätt stort paket med texten TÖSALT.


Så nyfiken jag blev. Varför köper man tösalt mitt i sommaren, exakt på dagen fem månader till juldagen?

Såg jag en man som gett upp hoppet om sommaren, tro? Pessimisternas pessimist?

Vill man känna lite av sommaren kan man klicka på bilden

14 kommentarer:

FO - 2 sa...

Man får aldri gi opp håpet... ;)
Håpet om sommer. :)
Du får noen måltider med smak av sommer og Basilikum utover høsten og vinteren også du nå da.
Jeg må vel snart sanke litt av all persillen osv. og putte i fryseren.
Basilikumen blir sprø når man fryser den. Da er det lett å knuse den. :)

Lilla B sa...

ida: Nej inte får man ge upp hoppet! Det mesta kan bli bättre. När basilikan blir spröd blir det verkligen bra mycket enklare att hacka upp den.
Persiljan fortsätter ju att växa och växa. Det är nog bara bra att skörda av allt emellanåt.

l*eva sa...

Växthuset...tänker jag inte alls kommentera. *ler gränslöst avundsjukt*

Det där med TÖ-salt...åhhh vad nyfiken jag också blev!
Så här tidigt på morgonen, är jag lite segare än vanligt i *kolan*...
Det enda jag kan komma på just nu, är väl...att han Hamstrar...?

l*eva sa...

PS. Hur kan duken på det blå bordet ALLTID se så nystruken och fin ut?
Samt...gladiatorerna, så vacker ton i dem!

Nu blev det en kommentar i alla fall, kunde inte låta bli!

Lena sa...

Ang. tösaltet, så tror jag att dettta är en man som planerar.Han har säkert en lista som han prickar av... Han är ute i god tid, för det står på hans lista att tösalt ska inhandlas den 25 juli. Han lär inte vara utan när alla andra i vintertid kommer och ska köpa. Hmm, jag borde nog köpa fönstervadd och remsor, när jag kommer hem, för det är alltid slut när jag ska ha.

Lilla B sa...

eva: Hamstra tösalt? Man kan verkligen undra. Vad gäller duken så är det nog en rackarns tur att bilden är tagen på avstånd. Den börjar bli lite fläckig. Droppar lite vatten på den ibland.Något blomblad ligger och färgar av sig. En eller anan kaffekopp har skvalpat över. Eegentligen är den nog rätt snuskig och ska bytas ut..
Har en blårutig som reserv.
Men den går inte i färg med gladiolusen men väl med möblemanget.

Lilla B sa...

panter: Kan det fungera mot mördarsniglar - tänker han dräpa dem med tösalt?
Här är en som sitter med säkert en kilometer fönsterremsor!
Försåg mig förra året. Hoppas klistret fortfarande håller.
Synd att ni inte hann inom hit!

Linda sa...

Jag säger som L*eva; växthuset....
Åååh....

Har mördarsniglarna kommit upp till er?
Det är vad vi använder vårt tösalt till!

l*eva sa...

ahaa LindaLotta...klart som korvspa´

Men annars: Någon istid är väl inte på G sisådär i brådrasket?...om jag har förstått det rätt...så är det väl en Helveteshetta...vi går till mötes?

Salta Sniglar...kanske är gott?
(a pro pos han som tillagade de som Lyxrätt)

Linda sa...

Vi funderar på att sälja våra, vi hade blivit stormrika :)
Saltade och klara *fniss*

Anonym sa...

Vägsalt är bra att sprida på en grusväg som dammar. Så man kan väl tro att han tänkte att det skulle bli soligt.

Neta sa...

Åh vilket fint växthus du har. Jag har precis köpt och satt upp mitt hett efterlängtade växthus 6,4 kv Juliana. I år finns några taniga gurkplantor o tomatplantor som stått i ett litet plastväxthus. Men nästa år hoppas jag ha ett växthus som prukar i blom o grönsaks färger. Ett växthus lika vackert som ditt tar nog några år att få.
Mvh Neta

Karin W. sa...

Jag gissar att mannen skulle använda tösaltet mot ogräs. Det är inte särskilt miljövänligt eftersom allt far illa när näringsbalansen rubbas. Och det går åt mängder med salt även om det bara är en grusgång som ska behandlas.

Lilla B sa...

lindalotta: Jag har inte sett till någon hos oss men jag har hört att de ska finnas här i trakterna.

l*eva: Istid vill då inte jag ha. Nehej, tack. Inga sniglar heller för den delen.

desirée: Det blir nog höljt i dunkel vad han skulle ha tösaltet till. På vår rusväg kommer det en lutbil och häller på illaluktande sörja som effektivt binder dammet. Jasså - man kan använda tösalt till avdamning också - det viste jag inte.

neta: Hjärtligt välkommen hit! Försökte hitta din blogg men m ingenstans.

karin: Nu är det så många bud om saltets använding att jag frågar karln nästa gång han kommer gående med en påse tösalt. Fast han tror val jag är knäpp...