13 juli 2007

Dagens bild från växthuset


Vid förra bildtillfället, den 10 juli, fick jag inte med gurkans slingrande mot höjderna. Ställde mig lite för långt in i växthuset. Nu är den skadan reparerad.


Tog en ny bild idag - gurkplantorna växer så fort så man tror knappt det är sant. Har tittat noga på gurkbladen. Gurkspinn är ett elände, nämligen. Det fick jag dras med förra året. Jag och jag förresten. Det var nog mera gurkbladen som plågades.


Vad kan man se mer? Jo, pelargonerna blomstrar, gladiolusen likaså. Egentligen tycker jag inte om gladiolus. Den är kitschblomman nummer 1. Men den är rätt häftig ändå. Lite vulgära blommor får man kanske ha som bryter av mot allt det snälla och vackra.


Lägg märke till den gröna växten bakom pelargonblomman till vänster. Det är min monsterbasilika. Och jag har ändå gjort pesto intill pestoförgiftning. Fast Karin på Favoritrecept garanterar att pestoförgiftning inte finns utan även ett stort intag är hälsosamt. Tur för mig det. Sannerligen.


Och på grusgången står vattenkannorna parkerade. Lilla barnbarnet S röda kanna som kan innehålla grus, sand, gräs, lupinblommor och ibland möjligen en skvätt vatten, skymtar framför pelargonen.


Idag kom sommaren tillbaka. Och för övrigt gör sig våtarv bäst på komposten!

18 kommentarer:

Anonym sa...

Herregud...du får skaffa ett högre växhus till nästa år...det ser ut som en vacker djungel där inne.

l*eva sa...

Jag håller med *Slottsträdgårdsmästaren

Fö. har jag nog vare sig bokstäver eller ord...kvar, för att inte låta *tjatig* :)
Jo förresten:
-OTROLIGT!

Lily of the valley sa...

Jisses, vad det frodas! Du har verkligen gröna fingrar...
kram Lily

Anonym sa...

Ja du skönt att höra att någon mer har gurkplantor som möter i dörren...de växer som tosingar och blommar och blommar men inte en enda gurka än...betänk då att jag förra året skördade den första innomhus på påskaftonen...har en ny sort i år som jag inget vet om och är nyfiken på sorten, har fått fröer utan någon beskrivning till...Men din monsterBailika är svår att slå...nått måste ha hänt eller så har den bara fått glädjefnatt av tacksamhet för den omvårdnad den får
Kramar från Malin

FO - 2 sa...

Flott oppdatering fra veksthuset.
Frodig og flott.
Agurken er villig ser jeg. Stor med mange blomster.
Pelargoniumen er imponerende!
Det er bra at vannkannen til S står lett tilgjengelig, så hun slipper å lete etter den, men kan begynne med sine sysler med en gang når hun kommer. :)
Kos deg med sommeren som er kommet tilbake til deg og god lørdag.

Bloggblad sa...

Och jag lär få köpa basilika till min pesto. Den vill sig inte. Däremot har physalisen satt nya rekord! Liksom ogräset i mina odlingsrutor...

Anonym sa...

Härligt! Monsterbasilika har jag aldrig hört talas om ;-) Vad är det för sort du har? Gott med pesto!

Anonym sa...

Vacker..bild.. o spinn vill vi nte ha!!!=( jag vet hur det är!
Idag sken solen till 17...sedan har det regnat...filmtaim..=)/åsa

Rosengeranium sa...

Basilika växer verkligen så det knakar. Innan jag slängde ut mina förra plantor gjorde jag pesto i femdubbel sats. Jag gillar pesto, men det blev faktiskt litet för mycket av det goda.

Väldigt vackert växthus! Ett sånt ska jag ha när jag blir stor...

Lilla B sa...

Ja, du Slottsträdgårdsmästaren. Det är en mycket trivsam djungel därinne. Det blir lättare att använda sekatören än att bygga på höjden! :)

Lilla B sa...

eva: Den där basilikan tycker jag också är otroligt fin. Den växer för varje dag. Jag toppar den koninuerligt. Annrs skulle den gå i blom och i frö. Och sen stanna av.

Lilla B sa...

lily: Gröna på ena sidan och riktigt skitiga på den andra! :)

Lilla B sa...

malin: Gurktillväxt är nog oslåbart. Man får gå där och sno runt stammen hela tiden. Vad knepigt att din inte börjat bära frukt. Hur bar du dig åt att få gurka till påsk??? Jag undrar verkligen! Sår inte mina frön förrän i maj. Ligger rätt mycket på efterkälken, förstår jag.
Basilikan får kanonfin jord. Hälften trädgårdsjord och hälften varmkompost.

Lilla B sa...

ida: Ja, jag tror att det är bra att lilla S vattenkanna står beredd. Att få hjälpa farmor är roligt, har jag förstått.
Solsken nästan hela dagen idag. Underbart har det varit. Men vi har jobbat som slavar. Det är rätt kul ibland det också.
Ha det gott själv!

Lilla B sa...

bloggblad: Det är ju alltid så - somligt man odlar blir bra och annat går åt fanders. Är speciellt glad åt att ha kunnat tipsa om bättre physalisodling!
Inte alla går till hävderna på grund av det, precis! :)

Lilla B sa...

åsa: Spinn är ett gissel!! Gurkorna har inte fått något men jag tyckte det såg misstänkt ut på änglatrumpeterna. Fasiken också!!

Lilla B sa...

rosengeranium: Där är jag inte än - att tröttna på peston, alltså.
Det gäller att använda den på fler sätt också, tror jag. Får nog söka bland receptsidor.
Fick också vänta tills jag blev stor innan växthuset kom i min ägo. Tur att man blir stor.....

Lilla B sa...

Fundera grönt: Monsterbasilika. Ja, det heter den inte på riktigt. Jag köpte två slags frön. Den vanliga "Genovese" hos min lokale handlare och "Italienskt storblad" hos Runåbergs. Jag odlar dem bredvid varandra. De är intill förvillelse lika. Som enäggstvillingar Jag ser ingen skillnad.
Båda är jättegoda!!