15 juli 2007

Porträtt av en anonym pelargon och en okänd salvia


Grusgången i mitten av växthuset avgränsas mot odlingsbädden av marktegel. Här på högra kanten står en pelargon. Det är den pelargon som tidigare höll på att stryka med på grund av icas usla växtnäring. Bladen gulnade och dog. Det var nära att hela blomman skulle dö.
Varning för den växtnäringen!

En livräddande insats var av nöden, vill jag lova! Tog upp blomstret ur krukan, tog bort all jord och planterade om.

Nu växer den i en stor kruka med jord som är en blandning av lika mycket varmkompost som trädgårdsjord. Och får lite växtnäring då och då av annat fabrikat.


Det är nog rent skamligt, men jag vet inte vad pelargonen heter. Köpte några olika små skott tidigt i våras och har tappat bort namnen. Illa, illa..
Jaja, så kan det gå ibland.
Bakom pelargonen står den blekblåa salvian som blommar för andra gången i sommar. Klippte bort alla vissnade blommor tidigare. Jag klippte inte bara bort blommorna förresten utan friserade rejält. Nu blommar den så fint igen.
Och det är lika illa med namnsorten där. Vet inte vad det är för en.. Den okända sötnosen köpte jag förra året och hade i en kruka utomhus. Tänkte att den dör säkert under vintern så otäckt kallt som det är här. Men jag grävde ner den i växthuset för att se om den kunde tänka sig ännu en sommar med mig.
Blomman överlevde och har fått vara i det varma växthuset hela säsongen.
Jag kan garantera att det inte är en salvia som skall användas i matlagning! Tog mig en provtugga, nämligen. Usch och fy.
Den fick pölsa att framstå som gudaspis...

17 kommentarer:

Bloggblad sa...

Precis den färgen hade jag på en pelargon förra sommaren - men den överlevde inte vinter... :( Vet inte vad den heter - den enda pelargon jag kan namnet på är Mårbacka. Som jag har två plantor av på min altan.

Anonym sa...

Vacker färg på Pelargonen - tur att den klarade sig. Nu kan du snart inte gå fram till stolen såsom det växer hos dig =)

Lilla B sa...

bloggblad: Det
är allt lite förargligt att inte kunna namnen på blommorna, tycker jag. En Mårbacka har jag också, men där här på bilden tycker jag bättre om.

Lilla B sa...

lotta: Man får gå sidledes som en krabba :)

Anonym sa...

Jag har också massor med kryddor.. men jag vet inte vad jag ska ha allt til... odlar dem för fjärilar.. bla..=)/åsa

Lilla B sa...

åsa: Det är väl så gott som något!

FO - 2 sa...

Flott bilde fra veksthuset ditt igjen. Pelargoniumen er frodig! :)
Med god "mat", så er plantene takknemlige!
Og det gjelder å fore dem riktig. ;)
Og det gjør vel ikke noe om man ikke vet navnet på dem alle. Så lenge man kan nyte dem. ;)
Veksthuset ditt er en flott oase! :)
God mandag.

Karin W. sa...

Det är njutbart att titta på din grönska. Det finns ju så oerhört många pelargonsorter. Den ser orange ut (eller heter det laxrosa) med vita kanter. Peace, finns det en sort som heter. Allt om trädgård har 1131(!) bilder på pelargoner. Kolla där, kanske hittar du namnet.

http://www.alltomtradgard.se/gardeninglists/section.php?list=21

JULIEK sa...

Ååå var vækstnæringen så dårlig eller var det noe fel på den ?

Lilla B sa...

ida: Den är mycket storvuxen. Det är nästan svårt att ta sig fram utan att bryta av en blomkvist.

Nej, det är ju inte nödvändigt att veta vad växterna heter men jag vill väldigt gärna göra det. Tycker att man blir mera bekant och vän med dem. Låter väl fånigt, förstår jag.
Fortsatt trevlig dag!

Lilla B sa...

karin: Stort tack för tipset. Den sidan innehöll mycket som är värt att veta! Tusen tack!

Lilla B sa...

julie: Min syster vattnade också sina blommor med den sorten. Fast hennes flaska var inköpt i Stockholmstrakten. Hennes blommor betedde sig precis likadant. Det mste varit något fel på innehllet. Jag har inte använt den sen.

l*eva sa...

Jag har haft såna pelargoner, men de har Muterat sig på något vis...numer har de en mer rosa färg.

VARNING 2:
Långtidsverkande små kulor (växtnäring) från Plantagen...jag fick ärva en plastburk ...jag kan säga att de kulorna ÄR växtdödande.
Har väl ungefär samma verkan som Ica´s skitgödning.

Rosengeranium sa...

Men, vad är det för fel på pölsa? ;-)

Jag använder för närvarande Osmocote tabs - långtidsverkande näring i form av stora pellets. ICAs växtnäring har jag alltid betraktat med misstänksamhet - flaskan har sett piratkopierad ut och det är aldrig ett gott tecken. När jag använder flytande näring blir det Blomstra.

Hoppet är förstås att snart kunna använda egentillverkad näring i form av kompost, men när man odlar inomhus är sånt inte helt lätt att framställa.

Lilla B sa...

eva: Jag ska sannerligen akta mig för Plantagens dödskulor!

Lilla B sa...

rosengeranium: Det finns ju i och för sig maskkomposter för innebruk - men då får mna kanske vara en väldig kompostentusiast. De där pelletsen skulle jag kunna tänka mig. Det är intressant att höra vad som varit bra och vad som innebär krukväxtdöd så man inte köper på sig onödiga grejer.

Lilla B sa...

rosengeranium: jag glömde... det är alla fel på pölsa!