7 juli 2007

Nästa vecka

Tittar i min gamla trädgårdsbok med anteckningar från 1999.

Sommaren kan verkligen variera sig. År 2000 skriver jag att sommaren är jättevarm och jag måste vattna oupphörligt. Den 10 juli skördas första tomaten, en Sungold.
Jojo. Så blir det inte i år, inte.
Samma år, 2000, skördas första gurkan den 12 juli. Icke heller det kan vi hoppas på i år.

Mycket ogräs hade jag kommande vecka år 2001. Det, däremot, gäller för i år också.
Synd, nog. Men det är omöjligt att rensa ordentligt när regnet öser ner.

År 2002 skriver jag den 14 juli att det är massor av kantareller i skogen.
Se där!
Den här veckan kanske kan bli en kantarellvecka!

Vad är väl en kristallkula mot en gammal trädgårdsbok??

14 kommentarer:

Lena sa...

En nutida bondepraktika? Vi pratade just om att det nog är kantarelldags.

Poppins sa...

Det är konstigt. Våren var tidigt och allt växte så det knakade. Nu har det mesta stannat upp och det känns mer som höst än sommar.
Kul att du kände igen så mycket från Danmark. Ribe är förresten en av mina favoriter.

Villa Nian sa...

Har börjat en fotodagbok...kanske ska jag skriva lite i den också! Det verkar ju hur bra och kul som helst!

l*eva sa...

Inspirerad av Dig, kollade jag också av...mina dagböcker.

Inte en enda bokstav om nån växtlighet...bara att det var Varmt och att jag mer eller mindre *bodde* i bilen.
Semestertider och jag fick rycka in och arbeta...hos flera kunder.
Men mest handlade det om hur mycket bil, jag körde.
Fy faen, rent ut sagt!

Anonym sa...

Inte dumt att skriva ner.. jag har ingen aning.. om gamla skördar!!! /åsa

Dubbelörn sa...

Jag brukar också notera väder o vind åtminstone det där exceptionella... Men gurkor har vi skördat redan ett bra tag, likaså tomater!! Jag ska fota idag o lovar även detaljstudier av diverse plantor ;)

Kram

Lilla B sa...

panter: Nja... snarast snabba anteckningar om väder och vind. Blommor och grönt. Flyttfåglars ankomst och sånt. Jag blir inte överraskad om det väntar några kantareller eller björksoppar därute.

Lilla B sa...

poppins: Danmark står mitt hjärta nära!!
Det brukar alltid jämna ut sig till slutet av sommaren. Snabb utveckling följs av kallt väder eller vice versa. I slutänden har vi nog kunnat skörda ungefär som vanligt. Det brukar bli så även om man har förhoppningar om Den Stora Rekordsommaren.. :)
Bilderna ser jag verkligen fram emot!

Lilla B sa...

tina: De små anteckningarna man gör är rätt roliga efter några år. Vilket datum kommer flugsnapparen på?, När blommar första blåsippan?, Vilken tomatsort smakade godast?, När var sista frostnatten? När kupade jag potatisen. En dag finns bara ett par ord : knottjävlar!! Då förstår jag hur det var....

Lilla B sa...

ea: vilken tur att saker och ting ändrar sig. Nu köper du väl en inbunden anteckningsbok och skriver upp vad ni gör på kolonilotten? Vilka ogräs ni sliter med och vad som stoppas i jorden. När det kkommer upp och hur det tar sig. Sånt som är lite bra och kul att veta till nästa år.

Lilla B sa...

åsa: Det är lättare att lägga upp en kunskapsbank om sin trädgård om man har de där anteckningarna. Man glömmer så lätt annars. Och det är roligt också att följa sitt trädgårdsår.

Lilla B sa...

dubbelörnen: Det är verkligen gott när man kan gå ut och skörda från egen odling. Ser fram emot bilderna. Det skrev jag under svaret till Poppins längre upp. Så snurrig jag är....

Dubbelörn sa...

PS De första kantarellerna brukar vi finna varje år till midsommar el strax efter...

Lilla B sa...

dubbelörnen: Ibland är min trädgårdskompost fortfarande frusen i mitten ända fram till midsommar.
DET är däremot inget att glädja sig åt.