11 juli 2007

Bra och uselt i tomatplanteringen

Ogräset i grönsakslandet ligger till stor del på komposten nu. Första riktiga trädgårdsdagen på länge. Vilade en liten stund i växthuset och såg med kritiska ögon på odlingarna där.

I år har jag som vanligt flera olika tomatsorter. Genom årens lopp har jag odlat ett stycke över 50 olika. Somliga har smakat vatten andra haft en gudomlig tomatarom. För att en tomat ska bli riktigt bra ska den ha bra balans mellan sötma och syrlighet. Gödningen spelar också in för smaken. Det kan man läsa om här när jag var på tomatprovning på ultuna. Till sist måste solen vara framme annars blir det ingen smak alls.

I år odlar jag sorterna Douglas, Elin, Lovett och Russian Black. Fastän inga tomater är mogna än kan jag säga att Russian Black inte kommer innanför växthusdörren någon mer gång. Inte ens om den är mycket god. Maken till illaväxande sort får man leta efter. Plantorna är ojämnt växta, en del stora medan andra är små. Blommorna har haft svårt att bli pollinerade trots att jag vibrerar klasarna. De få tomater som är på gång motsvarar varken arbetsinsatsen eller förväntningarna.

Idag ser Lovett ut att bli finast. Den växer bra och får många och jämnstora frukter. Nu återstår smaken.

Av de tomatsorter jag odlar i år är det bara Elin som är en gammal bekant.

De godaste hittills är Gardener´s Delight, Sungold och Tigerella.
Fick inte tag på frö till någon av dem i år - men det är spännande att prova nya sorter.
Det är så man får nya favoriter.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Ja.. tomatsorter är inte lätt.. jag har satt ...ildi... massor med blommor.. inga kart! / Åsa

Lilla B sa...

åsa: De kommer! Den sorten har jag hat. MASSOR av småsmå tomater.

FO - 2 sa...

Man lærer så lenge man lever.. ;)
Noen må man bare gi opp... Hehe.
Siden er det jo artig å teste ulike sorter da.
Jeg stemmer for Sungold (men, det vet du sikkert. Har nok mast om det før ;)
Noterer ned navnet på de 2 andre favorittene dine også.
Det skal jeg prøve. Neste år. Om jeg får tak i frøene.

Anonym sa...

Ja, tomatsmakprovare skulle man vara! Känner igen att jag provat Sungold och G. Delight då jag hade växthus under tolv år (fem år sen nu). Suck vad trevligt. Gillar att odla tomater!

Anonym sa...

Ett tuft regnigt tomatår, jag får plantor av min mor, har dom i kruka ute..

l*eva sa...

Mina *Moneymaker* kommer jag INTE, att kunna tjäna storkovan på!

Visserligen stora o frodiga...och en o annan blomma...som jag pollinerat ...eftersom jag trodde att det var det som var felet, men *icke sa nicke*.
De har genomgått samma procedur...som alltid...Inte hela Världen, men...OK de är Gröna! *L*

Lilla B sa...

ida: Du kommer alldeles säkert att hitta de andra tomatfröerna. De är egentligen inte svåra att få tag på. Jag var bara lite sent ute. Och så gick jag bara till den lokala handlaren dessutom.
Lite lat var jag...:)

Lilla B sa...

fundera grönt:Säkert ett angenämt job! Synd, att du inte har tillgång till växthus nu. Men kika in hos mig. Man slipper iallafall att rensa med ett skådeväxthus......

Lilla B sa...

hannele: Kruka ute är som att spela på turspel. Antingen går det eller inte. Åtminstone här. Vilken tur du har som får dina tomatplantor!
Skulle inte tacka nej om någon erbjöd mig fina småplantor på vårkanten.

Lilla B sa...

eva: Om man knipsar av ett tjuvskott och odlar upp i en kruka kan man sätta den i fönstret. Detta apropå icke tomatbärande plantor. De håller undan flugor riktigt bra. Flugeländena verkar sky tomatdoften.Knäppa kräk - jag tycker tomtplantan luktar så somrigt gott.
Ett tips i all enkelhet som tröst när du inte får så många tomater.

Villa Nian sa...

Vad kul att läsa om dina tomater. Förra året lyckades jag fröså ett par olika sorter. En plommontomat som var supergod Pensas, och jag lyckade få till dom utan att ha något växthus :-) Massa värme och bra solläge under sommaren så gick det bra. Iår så gick det inte alls. De enda som tog sig var Tiny Tim. Men jag köpte plantor, en Marmalaide och (?)ska kolla vad den heter! och dom har tagit sig och det ser ut att bli lite tomater....om nu solen kommer fram!

Lilla B sa...

tina: Så roligt att få höra om andras tomatsorter och ur det gått!! Tiny Tim har jag också haft i kruka. Fast inne i växthuset. Den var väldigt fin, tycker jag.
Pensas har jag inte haft eller läst om tidigare. Kan det vara en busktomat, tro? De jag brukar odla är uppbindningstomater och kruktomater. Vill gärna utnyttja rummet i växthuset så bra som möjligt.