6 juli 2007

Pling i min inkorg

Det här receptet dök upp från R i Stockholm:

Hej. Du har kanske fått pestorecept så det räcker och blir över men jag tänkte ändå bidra med mitt från matlagningskursen i Florens. Jag gör min numera på känn.

2 klyftor vitlök
100g riven pecorino
50 g pinjenötter
1 glas olivolja
en stor näve basilika
salt och peppar

Finhacka eller mixa vitlök och basilika
tillsätt nötterna och osten
rör ihop så det blir en smet- ganska torr/hård/fast
tillsätt olja - lite i taget - tills önskad konsistens uppnås
salta och peppra


'* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
istället för pecorino brukar jag ta parmesanost och jag brukar för det mesta ta valnötter i stället för pinje.

om man skall förvara peston i kylen så är det bara att trycka ner allt i ett glas och hälla på lite olja som lock.

skall den frysas så skall det vara utan olja.

när jag får tag i billig basilika och tänker spara i frysen så mixar jag bladen och fryser in i iskubsformerna


Hälsningar R****


Jag blir både glad och tacksam för allt gensvar på min pestoförfrågan!!!

10 kommentarer:

Bloggblad sa...

Det låter som om det blir mindre och mindre basilika i recepten... jag som brukar ha minst 1 liter hårdpackade blad...

Lilla B sa...

bloggblad: Och jag som har så mycket. Skulle kunna röra till basilika i badkaret....

Anonym sa...

Jag som precis diskat ur gamla köpta pestoburkar och gjort ljuslyktor av dom...Ska pröva detta receptet faktiskt...
Du får sälja..."Pesto känd från bloggen"...det är inte fy skam...å så lite snygga lappar på burkarna så är det klart...
Kramar från Malin

Lena sa...

Bloggpesto, ja varför inte? Du kanske också ska fundera på några lämpliga tomatrecept.
Det måste vara jättekul att få lön för mödan. (Detta skrivet utan minsta ironi.Jag menar det verkligen.)

Lilla B sa...

malin: Tror att de skulle kunna göra sig som present till någon som gillar pesto. Känd från bloggen - ett kvalitetstecken :) Inte så dumt...

Lilla B sa...

panter Jag har gjort ugnstorkade tomater, men det var då ingen hit. Alldeles för lite utbyte och för mycket jobb. Ketchup däremot var en bautasuccé. Mycket jobb, inte billigt, trots de egna tomaterna, men gudagott.
Jag uppfattde inte kommentaren som ironisk.
Har under hela min bloggtid enbart fått vänliga kommentarer. Tror att det bara är vänligt sinnat folk som läser här :)

Lena sa...

Bra! det är ju lätt att det blir fel.

Lilla B sa...

panter: det var aldriog någon fara!

Karin W. sa...

Citat från bloggreceptet: "skall den frysas så skall det vara utan olivolja".
Jag håller inte med. Det går alldeles utmärkt att frysa mat med olivolja. När olivoljan blir varm får den rätt konsistens igen. Men färsk pesto smakar förstås bäst.

Lilla B sa...

karin: Det förenklar ju saken. Göra klart hela pestosatsen och frysa in portionsvis. Fast med nötterna i är det kanske inte hållbart i evigheter? Kan man satsa på 3 månader utan härsken smak, tro?