21 juli 2007

Brunnsvattnet är kallt

Vattnar i växthuset med vatten från den egna brunnen. Det är fortfarande rätt kallt, vattnet som kommer från den djupgrävda brunnen. Brukar fylla upp en stor blå vattentunna inne i växthuset. Den rymmer nästan 200 liter. Vattnet får stå och värma upp sig innan jag använder det till vattning. Det blir då också ett värmemagasin under kalla nätter.

Jag bara fjäskar och fjäskar för mina växter. Vill bara vattna med ljummet vatten. Kanske för att jag är värsta fryslorten själv...

Har en termometer i vattentunnan. Såg att det fortfarande inte är mer än 10.4 grader varmt vatten i brunnen och halva sommaren är gången.
Det får stå och värma upp sig till minst 20 grader innan jag använder det.

Det är hemskt att frysa.

16 kommentarer:

Lena sa...

Ska det vara blött runt fötterna, jag menar rötterna, så måste det så klart vara hygglig temperatur.

Bloggblad sa...

Det verkar bara vara extremväder nuförtiden. Antingen supervarmt, dökallt, blåst eller regn. Var är LAGOMVÄDRET???

Lilla B sa...

panter: Definitivt! Helst 25 grader.

Lilla B sa...

bloggblad: Det undras nog både här och var! Lagom, lagom - vi längtar efter lagom!
Men å andra sidan skulle inte Aftonblodet eller Sexpressen ha något att skriva om ifall allt var sansat och lagom här i världen!

Anonym sa...

Haha - Aftonblodet och Sexpressen, så sant!!

Vi köpte en sån där blå pool (uppblåsbar drygt 3 m tvärsöver, ja du vet)... hittills har temperaturen mest legat runt 17 grader.
Om man blir sugen på ett dopp?
Näpp.

l*eva sa...

Landet LAGOM finns inte längre!

OCH jag undrar var har alla njutbara Sommarnätter tagit vägen?

Ljumma och stilla!

Inte tycker jag att *läge ljumma* är +12 13 grader!

Lilla B sa...

ellis: 17 grader lockar verkligen inte till ett dopp!
Har du lust att komma och titta in i mitt växthus? Där är det varmt och skönt.Det blev ju inget före din resa.

Lilla B sa...

l*eva: Här har nattemperaturen glidit ner till ynkliga 8 grader vid några tillfällen. Långt, långt från ljummet men väldigt nära kallt.
De ljusa nätterna har ju dessutom fördunklats av regnmoln under nästan hela sommaren.
Det får sannerigen bättra sig nu, tycker jag. Vädret, alltså.

FO - 2 sa...

Selv om naturen ikke spiller på lag med deg, temperaturmessig.
Så legger du forholdene godt til rette for vekstene dine iallefall. Det kaller jeg omsorg! :)
God søndag til deg! :)

Lilla B sa...

ida: hoppas att du också har en fortsatt trevlig söndag! Nog försöker jag att lägga tillrätta för växterna - men allt går inte.
Solknappen skulle jag ändrat från Off till On för länge sen.

Anonym sa...

Gärna! När passar det dig?

Lilla B sa...

ellis: Vad sägs om i morgon eftermiddag? Fika i växthuset.

Anonym sa...

Imorgon kan jag tyvärr inte, då fyller syrrans gube år.

Lilla B sa...

ellis: då bestämmer vi en annan tid. Jag hör av mig senare! Hälsa födelsedagsguben!:)

Anonym sa...

Japp, säg bara till när det passar dig, jag har sällan tider jag måste passa.

Jag ska hälsa! :-)

Lilla B sa...

ellis: Ha det så trevligt på födelsedagskalaset!