2 juli 2007

Växthusinteriör 2 juli 2007


Dags för veckans interiörbild.

Den uppmärksamme ser en tvättlina till vänster. Jag har en gurkplanta där utanför bilden. Min gurksådd misslyckades totalt i våras, men jag fick ett fint exemplar av GJ, som kommenterar här ibland. Hon som har vaktlar inne i sitt växthus.

Eftersom jag bara har en endaste gurkplanta i år tänker jag låta flera sidoskott växa ut som kompensation. Ett av dem leder jag nu utmed tvättlinan . Den kommer snart att döljas bakom gurkblad. Tvättlinan med gurka skall få gå nästan tvärs över mittgången. Det finns stag uppe vid ventilationsluckorna som jag kan knyta fast den i.

Det blir kanske bli så att man måste huka sig för att komma in i växthuset framåt sensommaren. Möjligen kommer gurkorna att hänga över mittgången likt sådana där vindspel som hänger lite här och var i trädgårdarna. Och sprider oljud.

Gurkornas spel är däremot ljudlöst - vindspelens metalljud blir jag skvatt galen av.

16 kommentarer:

Linda sa...

Gurkspel :)
Det låter som en ny inredningstrend i växthus! Och betydligt bättre än de där metalliga - hemska är dem!

Vilken underbar hjälpreda på bilden undertill!

Lilla B sa...

lindalotta: Visst är de hiskeliga oljusdsspridare de där metallpinnarna. Ett susande av slanggurkorna tycker jag vore mera blodttryckssänkande än det där andra.
Tösen är fasligt söt och hjälpsam.

Anonym sa...

Men vad säger ni!? Oljud?! Nää..vårt vindspel "klonkar" så harmoniskt vid entrén.. Varje morgon kan man ligga i sängen och lyssna om vinden blåser eller ej..
Fast gurkspel lär onekligen rätt gott..:)
Blev inte din lilla hjälpreda rädd för den gigantiska Basilikan? Den växer henne ju snart över öronen!! :)

Lilla B sa...

kirsti: Uschiamej för de där metalljuden. Tur att det inte är lag på att man måste ha dem..... :)

Nej hon blev inte rädd för basilikan men den kliade henne faktiskt i nacken! DET kallar jag en bautabasilika!

JULIEK sa...

He he for en søt hjelper du hadde på bilden under. Nu blir det kanskje væksthus på meg neste sommar, måste gjøre något åt den drømmen snart : )

l*eva sa...

Jag sitter och ler framför skärmen.

Vindspel är bara *vackra* på bild! Tycker jag!

Anonym sa...

Och jag som var så sugen på att köpa ett vindspel och hänga på balkongen - och så Kirsti skriver, för att ligga i sängen och lyssna och bestämma om jag skall gå upp eller dra täcket över huvudet....

Anonym sa...

p.s Vacker bild på hjälpredan - åh, varför växer de upp, minns när våra troll var så små....

Lilla B sa...

julie: Använd vintern till att kolla alla möjliga sorters växthus. Det här norska som jag har fungerar jättebra. Det kan jag rekommendera.

Lilla B sa...

eva: Vill man skära hjärnan i strimlor tror jag att vindspelen fungerar.....

Lilla B sa...

lotta: Köp! Du kanske inte alls irriteras över ljuden. Funkar det inte så kan du ge bort dem eller trä gummisnoddar runt. Då låter det inte så överjävligt otäckt längre... Vindspel med sordin :)

Lilla B sa...

Lotta: Glömde fortsättningen: Det är nog verklig tur att de växer upp - annars får man inga såna här ljuvliga barnbarn!

Anonym sa...

Jag väntar på ett jugoslaviskt gurkspel i tvättlina...
Mina frösådda gurkor ruttnade bort men jag satte frö som vi fått från Jugoslavien...vet inte hur de kommer att se ut men växer som sjutton...Jag har också spänt upp tvättlina som de klättrar på...Vindspelet vi har pinglar så fint men just nu sitter det fast i en kvist från en klätterros...
Du har så fint i ditt växthus...en riktig oas...
Kram från Malin

Lilla B sa...

malin: Underbart! Då är vi två som satsar på gurkspel. :))
När gurkplantan väl fått upp fart blir det nästan ingen hejd på den. Det gäller att skörda friskt annars lägger den av med att sätta frukt.
Det är verkligen en oas, mitt växthus.

Annika sa...

Oj, oj vad det hänt saker i ditt växthus sedan jag tittade in sist! Fina druvor! Och vilken växtlighet!

Gullig bild på det lilla söta barnbarnet nedan!

Ha det så fint i ditt mysiga växthus, och annars också, förstås!!!

Lilla B sa...

annika: Följer ditt sverigebesök med bröllop och shopping. Ha en fortsatt trevlig semester! Jadu - i mitt växthus växer det nästan galet fort nu. Jag tycker att det ändrar sig fån dag till dag.
Det är underbart med barnbarn!!