22 juli 2007

Latmansodling


Tidigt i våras fick jag en idé medan jag tömde kontorets papperstugg. Det kan man läsa om här. Tänkte förenkla ogräsrensningen. På kommentarssidan var inte alla riktigt med på noterna. Det skulle kanske se fult ut, bli smetigt och grötigt. Rent av blåsa väck...

Åhh, min idé sköts i sank.


Fick en dag syn på något i handelsträdgården som kallades barkduk. En svart, rätt tjock fiberduksliknande sak att användas i planteringar. Barkduk, så hette den verkligen. Inte markduk. Nåväl. Det är enligt beskrivningen tänkt att man ska lägga den i rabatter, göra hål för växterna och sen ösa på med bark så det ser anständigt ut.

Vattnet skall enligt beskrivningen släppas igenom men ogräset får inget ljus och självdör. Kan det klinga ljuvligare?


Min idé om pappersstrimlorna som täckning kom genast på undantag. Klart att jag ska ha barkduken i lökodlingen. Jag klippte upp hål för lökraderna och förankrade duken med tunga stenar. Sen var det bara att plantera löken.

Vilken latmansodling!


Och hur gick det då? Vi är halvvägs genom sommaren och experimentet verkar lovande. Ogräset har hållits nere, jag har rensat minimalt.
Dessutom verkar duken riktigt tålig. Den kan jag använda ett år till. Och hålen som redan är klippta!


Tänk så bra!

Även den lata kan få schyssta lökar.......

20 kommentarer:

Anonym sa...

Det är ju strålande. Har sett att kommunen använder duken i många planteringar. Bra idé att använda den i sin trädgård. Nu kan du luta dig i brassestolen med en drink och lyssna på sommarprogrammet på P1.

Lena sa...

Alltsom förenklar och hindrar våtarv och annat elände är bara att tacksamt ta emot.

Villa Nian sa...

Vilken bra ide.
Själv använde jag barkduk för att täcka en slänt som var full med ogräs, klippte hål för ny växtlighet och det har faktiskt fungerat rätt bra.

Min konstiga planta har nu fått en lösning :-)

Lilla B sa...

slottsträdgårdsmästaren: Vilken strålande rekommendation säger jag! Brassestol med drink och P1. Kunde ju inte vara bättre.

Lilla B sa...

panter: Det blir att köpa en förpackning barkduk! Varför konstra till sånt som kan förgöras enkelt?

Lilla B sa...

tina: En bra produkt uppenbarligen! Ska genast titta vad det är för växt du har.

Bloggblad sa...

Synd att du inte testade pappersstrimlorna... jag som köpt en papperstugg. Kunde ju fått användning för alla gamla manus och noter. Frågan är om det är miljövänligt. Har de inte hällt i en massa färg och klister och jox innan det blev papper?

Och ve och fasa - tänk om rödbetorna skulle LÄSA mina manus? Eller ruccolan börja sjunga på tallriken!?!?!

Anonym sa...

Ja men det var väl en bra ide´..inte blir det roligare av ogräsrens..=)/Åsa

Lilla B sa...

bloggblad: Och tänk om min sallad skulle läsa mina torra strimlor. De skulle dö av uttråknad eller stanna i växten. Och det vill man inte riskera.
Men jag tycker ändå att idén var bra. Jag har många idéer. En del visar sig vid närmare betraktande vara rent skräp...

Lilla B sa...

åsa: Ogräsrensning kan vara vilsamt och avkopplande, tycker jag. Men ibland blir det bara för mycket.

l*eva sa...

Har sett att de där ProffsAmatörerna (i positiv bemärkelse) lägger sån matta på sina kolonilotter. Både i salladslanden och annorstädes.

Men *strimlorna*, om de nu bara inte har färgpigment i sig...är väl egentligen en rätt bra idé?
Cellulosa...det ska väl vara bra för jorden?
Eller är det tvärtom?

Lilla B sa...

l*eva: Jag undrar vad det egentligen finns i pappret. Klister, färg? Och sen tonern från kopieringsapparaten. Det är kanske inte så jäkla bra ändå.
Jag stoppar hushållspapper och servetter i varmkomposten så nog är väl papper utmärkt. min varmkomost göder ju upp bland anat basilikan till oanade höjder

Anonym sa...

Genialt...gör så själv på vissa platser i trädgården...varför skapa sig mer jobb än vad man behöver...
Jag har använt dagstidningar rätt flitigt då jag ska göra nya rabatter eller gjort plats för nya plantor i befintlig jord...fungerar bra det också och något år efteråt har man perfekt jord inunder...Jag täcker över tidningarna med plantjord så de inte syns förstås...
Kramar från Malin

Rosengeranium sa...

Tack för tipset! Ska komma ihåg det om jag blir med uteträdgård, för jag vill inte lägga ner ett uns mer arbete än nödvändigt.... :-)

Lilla B sa...

malin: Jag har också använt mig av tidningar. Inte dumt alls. Men jag tyckte det var lite joxigt att hålla på med i salladsraderna så jag behövde något annat.
Nej, varför krångla till det om man inte måste! :)

Lilla B sa...

rosengeranium: Barkduk, du?? Lägg ett lager parkett, vetja!:)
Nej, skämt åsido - ta alla tips du behöver.

Anonym sa...

Nu ligger din återspaning i Bibliska trädgården ute. Tack för den fina spaningen.

Lilla B sa...

slottsträdgårdsmästaren: Det var ett sant nöje att såväl spana som återspana!

Karin W. sa...

Tidningar använder jag också som täckning över ogräs på vissa avlägsnare ställen. Förr var ju trycksvärtan giftig (bly). Fast i trädgårdsland med ätbara saker. vet jag inte om jag skulle vilja använda tidningspapper idag heller. Tjocka lager bryts inte ner snabbt.

Lilla B sa...

karin: jag tror att giftigheten inte är så stor numera. Vi har ett lokalblad som nästan flyger bort av sig själv. Tror att den bryts ner bara masken stirrar lite stint på den.
Men fasligt dyr är tidningen....