23 juli 2007

Måttstock


Fick för mig att mäta höjden på den ena basilikan. Runt metern hög och lagom omfångsrik därtill.
Jag är så förvånad över tillväxten - har aldrig förut varit med om något liknande. Alla plantorna växer som tokiga. Förvånad är jag - inte ledsen, precis.

Jag kan nästan säga till dem: " Dra in magen Basilika så jag kommer förbi och fram".


Nu tänker jag inte låta dem få bli större. Jag brytar av deras kvistar eller slår av blommor på pelargonen som står på motsatta sidan när jag försöker ta mig fram på grusgången i mitten.


Så får det inte vara.

Nu stundar skördetid.

Nästa gång basilikan visas i bild kommer den att vara betydligt nättare.
Med tanke på all pesto jag skall både göra och äta blir nog inte jag nättare i alla fall...



10 kommentarer:

Lena sa...

Förra året var det rosenskäran, eller? och nu basilika... vad har du i jorden, eller handlar det "bara" om gröna fingrar?

Lilla B sa...

panter: Jovisst var det en osedvanligt storvuxen rosenskära förra året. Den stod i rabatten vid huset. Basilikan inne i växthuset. Varmkomposten är en gemensam nämnare.
Men något lurt är det - riddarsporrarna är av miniformat.
Hur är dina?

Lena sa...

Minimini- jag ska skicka kort...

Bloggblad sa...

Jag ska ta med mina två plantor hitupp och visa... månne de blir gröna i ren avundsjuka...?

Lena sa...

Nu har jag mailat!

Dubbelörn sa...

Jisses, sitter här som en fågelholk!!! Hur har du lyckats?! Vår tynar nu bara sakta bort, något äter på den som jag inte kan se...

Kramar

Lilla B sa...

bloggblad: Eller så tappar de hakan och då blir de ännu mindre.... :)

Lilla B sa...

panter: Varthän då undrar jag som inget fått. Till min jobbadress? Jag skickar över ett mail så du får rätt adress

Lilla B sa...

dubbelörnen: Jag hade också något som tuggade hål i bladen. Du hittar inlägg om det om du trycker på Etiketter basilika. Där finns en klickbar närbild. Jag hade mycket svårt att upptäcka det förbenade kräket. Verklig skyddsfärg, får jag säga. När jag väl hittat ett såg jag även de andra och sen var massakern igång. Nu växer bladen hela och friska.
I jorden har jag massor av varmkompost.
Gå genast och köp en varmkompostbehållare. Men inte en Grön Johanna som jag har. Den får man vara akrobat eller iallafall ormmänniska för att tömma.

Lena sa...

Ordnat!