26 juni 2007

Skrytbild


Basilikan når mig till en bit över knäet.

Värsta skrytet.

Ursäkta....

36 kommentarer:

Anonym sa...

När det gäller växter och blommor som är egenodlade tycker jag man får skryta =) Jättefin Basilika du har odlat fram - vad skall du göra med allt? Något bra tips/recept? Undra om jag inte har ett gott recept på potatissallad med Basilika i, fast jag får vänta för min Basilika är så liten ännu...Du har det verkligen frodigt i ditt fina växthus!

Anonym sa...

Om man lyckas så bra får man skryta :)
Jag förstår bara inte hur du har fått den så hög. Min är i en kruka i fönstret och dör när den har blivit 1 dm. Vad har du för tips. ska man låta den växa i större krukor? Eller ger du den mkt näring?
/Maria - Rookie

Bloggblad sa...

Fast jag räknar det inte alls som skryt - du har bara gett basilikan bra förutsättningar.

Vi borde egentligen våga visa upp ännu mer av vad vi kan och vad vi gör - och inte vara så förbaskat blygsamma. Jag tränar för fullt på bloggen där jag strör barnbarn och låtar omkring mig hej vilt. Den som inte vill se/veta kan ju enkelt klicka sig vidare till någon mer blygsam janteinspirerad blogg.

Ös på med dina växter du bara. Jag blir förvisso avundsjuk - men kanske kan jag lära mig att inte så mina knappstora basilika så tätt till nästa år....

Lily of the valley sa...

Det tycker inte jag är skryt!
Du ska vara stolt och visa det!
Sommarkramar från Lily

Anonym sa...

Wow, vilken basilika! Du har all anledning att vara stolt. :)

FO - 2 sa...

Du har all grunn til å være stolt! :)
Og du passer jo godt på dem. Da er det lov med litt selvskryt. :)

Anonym sa...

Jösses!!! Och grattis! Vad matar du den där med!? :)
..och du, det är inte skryt! Det är inspiration!!
Nu ska jag genast gå och hämta in min stackars basilika från regnig och blåsig altan. Och prata lite vänligt med den.
Trevlig kväll!

Lilla B sa...

Lotta: Jag använder basilika till två saker. Krydda, förstås och sen som avskräckningsmedel för Vita flygare. De där små uslingarna som man kan få in i växthuset. De kommer i miljoner och skitar ner förskräckligt. Allt blir kladdigt. Usch. Man tar en handfull basilikablad och krossar mot vad som helst i växthuset. Sen gnider man runt krosset. Vita flygare avskyr detta och försvinner!
Ja, det är frodigt.

Lilla B sa...

Maria. Plantera om den i bra jord och i större kruka. Vattna med gödning. Du ska se att den tackar genom att bli stor och fin!
Den behöver kanske skuggas om solen är för stark i fönstret. Den gillar som och värme men det finns måtta på allt! Lycka till!

Lilla B sa...

Bloggblad: Nog har du en poäng där. Att kunna visa upp det man åstadkommit utan att känna att självkritiken blir överstor.
Ok - jag kommer att ösa på! :)
Tätt kan du så men plantera om dem så blir det bättre!

Lilla B sa...

Lily: Jomenvisst är det väl lite skryt! Men också glädje över att det faktiskt lyckats att få dem att vilja växa.
Allt blir ju inte bra som man gör - inlägget om allt misslyckat elände i grönsakslandet visar det.

Lilla B sa...

karin a: Jag är både glad och stolt!

Lilla B sa...

ida: Alla här tycker så. det passar sig väldigt bra med lite självskryt. Jag kör väl på då :)

Lisa sa...

Kör på! Jag skulle kunna döda för en basilika som din!

Lilla B sa...

kirsti: Men har du fortfarande den lille stackaren utomhus??Ojojoj..Fast ni har ju haft bättre sommar än vi.
Jag har bra jord, stor kruka och lite gödning då och då. Sen står de gynnsamt i växthuset. Det blir lagom varmt och fuktigt åt dem.
Trevlig kväll däruppe i midnattssolen!
DEN är jag aundsjuk på!!

Lilla B sa...

lisa: Jag har fler basilikakrukor av megaformat än den jag visade upp. Snudd på att man lever farligt.... :)

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Den var verkligen kanonfin och enormt stor den basilikan och med allt arbete du lagt ner och all ohyra du stridit mot så förtjänar du verkligen att få skryta.

Lilla B sa...

karin: Alla här som kommenterar är verkigen vänligheten personifierade.
Jag är väldigt glad att basilikan verkligen tog sig. Sådde alldeles för sent, trodde jag. Men den bara växer och växer. Ja - lite omvårdnad får den förstås.

Linda sa...

Tjusigt!
Klart man ska skryta när man lyckas så bra med något.
Bara jag stryker med handen över min basilika så vattnas det i munnen på mig.
Mmmm - gott!

Lena sa...

Skryt på du bara:) Jag tror att du pratar snällt med dem också, växterna alltså. Det krävs nog mer än gödselvatten och stora krukor.

Evas blogg sa...

Det är inget skryt. Klart du ska känna dig stolt över en sån ståtlig basilika!!!

Lilla B sa...

lindalotta: Glöm inte att toppa den ofta så den grenar sig! då känner man änu mera hur gott det doftar. Och varje dag kan man nypa av ite och hacka ner i salladsdressingen. Gott är det..

Lilla B sa...

panter: Haha - på pricken! Jag kan nog gå där och mumla lite för mig själv.. Basilikan tror kanske att jag pratar med den fast jag egentligen löser världsproblemen.

Lilla B sa...

evas blogg: Tack, tack! Men du ska veta att jag funderade minst två gånger innan Jante fick gå och dra nåt gammalt över sig :)

Anonym sa...

Gör mig inget om du skryter lite! Din basilika är verkligen värd att skrytas om! Imponerande exemplar!

Lilla B sa...

pallas: Italienskt storblad är sorten. Mycket bredaxlad italienare, detta.
Eftersm ingen tagit illa upp av skryt i ord och bild kan det hända att jag återkommer med liknande.
Om orsak finnes..

Dubbelörn sa...

Din basilika får du gärna skyta om! Den är otrolig!! Våra bäxer bra de med...

Men vår aubergine verkar ha tappat gotfästet. Vi har ju kämpat med såpaspray mot lössen men så en dag så verkar den bara ha givit upp. Den hänger med bladen o verkar inte vilja vara med längre. Trist när den kom så bra o hade en massa blommor. Den står kvar i växthuset o vi får väl se om den ändrar sig...

Kramar

Lilla B sa...

dubbelörnen. Dina tomatplantor går inte av för hackor heller!
Jag klickade på bilderna hos dig och såg auberginen som såg lite lessen ut. Visst är det trist när någon planta går åt skogen men man får glädja sig åt dem som växer dubbelt å bra istället.

JULIEK sa...

....men åååå er det mulig. Har aldrig sett en slik stor en. Den var ju helt underbar : )

Lilla B sa...

julie: Den är verkligen gigantisk. Megastor. Undrar om den växer ihjäl sig..

Marina sa...

Den var verkligen enorm! Nu har jag kollat lite på din blogg också, trevligt.

Lilla B sa...

marina: Välkommen hit att titta in hur det förhoppningsvis växer. Lite ohyra och elände kommer man nog inte undan. Allt tar sig inte som basilikan, precis.

Anonym sa...

Va - kan man få dem att växa så där mycket...jag älskar basilika...men min hinner inte ta sig förrän jag tar den...Anne-Marie Körling

Lilla B sa...

anne-marie: Nästan som slutversen skära, skära havre..

Bloggblad sa...

Jag måste nog göra det - men är rädd att skada dem... eller också skyller jag bara på det för att slippa....:)

Lilla B sa...

bloggblad: ta dem som primörer istället!