25 maj 2007

Kattgräs?


Nej - det är inte gigantiskt kattgräs till en Monsterkatt. Ursprunget var röda frön och slutmålet är popcorn.


Vanlig majs har jag odlat förr men inte popcornmajs. Det är en frönyhet för året. Yngste sonen ville så gärna ha.
De mogna majskolvarna ska enligt fröpåsen bli små och röda. Man lägger in dem hela i micron och POFF har man popcorn.

Fan tro´t.


Jag vet inte riktigt var jag skall sätta plantorna någonstans. Jag har att välja på frilandet, i bästa rabatten mot huset eller i växthuset.

Frilandet blir nog för kyligt. Bästa rabatten är tänkt att bli sagolikt fin. Åtminstone är den det i mina drömmar. Ett majsbuskage passar liksom inte in.

Då återstår växthuset. Kruxet är då att de skall vindpollineras, majskolvarna. Det blåser inte så hårt därinne så jag får väl röra mig lite hastigt istället....
Återkommer till hösten och visar hur det blev.
Röda popcorn... Jag är skeptisk.



12 kommentarer:

Anonym sa...

Jag ser hur du snurrar i växthuset för att få vinden att blåsa.. så det pollineras..Hihi../ åsa

Lilla B sa...

åsa: Det är ett hårt liv att vara odlare! :))

Lena sa...

Ojoj! Har man inte att göra så skaffar man sig... du lär få fara som ett torrt skinn därinne.

Lilla B sa...

panter: Jag får låtsas att jag är på jobbet... :)

Anonym sa...

Ja..nu log jag med..:)
Både åt din pollineringsmetod och åt röda kolvar i micron.. Hoppas verkligen att du dokumenterar båda händelserna i ord och bild så man får ta del av det.
Lycka till med odlingen! Och trevlig helg!

Lilla B sa...

kirsti: Man får vara innovativ ibland.
Popcorn kan jag nog utlova dokumentation av. Men mitt vindsnurrande? Kommer inte på frågan :))

Lily of the valley sa...

Det låter spännande med röda popcorn! Det hade nog min son också gillat. Roligt att läsa om din vindpollinering.
Ha en trevlig Pingst!
Kram
Lily

Linda sa...

Den där påsen stod jag länge och höll i handen, men av någon anledning så följde den inte med hem, då tidigt i våras.
Nu ska det bli spännande att se om det blir några röda popcorn :)

Lilla B sa...

lily of the valley:
Jag vet inte riktigt om jag tror på röda popcorn. Vill allt se det själv innan jag tror att de finns.

Haha - jag är glad att jag inte har åskådare vid vindpollineringen! :)
Trevlig pingst!

Lilla B sa...

lindalotta: Jag ska visa dem.Om de blir några ( jag måste jobba hårt med vindpollineringen). Jag visar dem i opoppat och i upp-poppat skick!

l*eva sa...

Ursäkta min skeptisism.

Det är inte bara så, att de där majskornen är doppade i röd karamellfärg?

...funderar på ett expriment...gör jag!
*skrattar gott*

Lilla B sa...

eva: Majskornen jag sådde var röda men gav ett lite otäckt intryck, måste jag säga. De förde tankarna till det röda betade utsädet som fanns förr iallafall. Det farliga kvicksilverbetade.