10 juni 2007

Brunnsvatten

Inte så långt härifrån ligger Loka - den gamla kurorten med det hälsobringande brunnsvattnet. Numera pumpas Lokavattnet upp i stora cisterner på långtradare. Jag har sett det med egna ögon.

Hälsobringande vatten. Jo, man tackar.
Jag bjuder mina växter på eget brunnsvatten. Vi har en brunn på tomten med mycket kallt vatten.

Normalt sett är det en brunn som aldrig sinat. Men nu när torkan varat egentligen sedan i höstas, kan jag känna viss oro över vattentillgången.
Endera dagen få vi ge oss på brunnslocket, skjuta det åt sidan och lysa ner med ficklampan.

Man skall vara aktsam om vattnet.

5 kommentarer:

Lena sa...

Egen brunn är nervöst. Det har vi också, den lär ha sinat en gång på 30 - 40-talet och är efter det djupgrävd. Djupgrävd.. hur säkert låter det på en skala?
Å andra sidan är det väldigt gott, vattnet alltså...

Anonym sa...

Jag tycker inte om Lokas eller Ramlösas bubbelvatten men nu såg jag att Ramlösa har börjat sälja still vatten också. Kranvatten säger många...inte vet jag men jag köper den när jag är törstig och inte kommer åt kranvatten.

Anonym sa...

Stilla vatten ska det vara.

Lilla B sa...

panter: Brunnens vatten är bra men det har för hög halt av sandpartiklar. Diskmaskin och tvättmaskin far illa så vi är anslutna till det kommunala. Svårt att filtrera bort tillräckligt mycket småpartiklar. Vi behöver inte vara lika nervösa som de som inte har alternativt vatten. Vår är också djupgrävd... Mycket djup. Vi tömde den för inspektion en gång. Jsses vad djup.

Lilla B sa...

slottsträdgårdsmästaren: Jag gillar bubblor i vattnet - men det är en onödig vardagsprodukt, tycker jag. Vanligt kranvatten av bra sort duger fint till vardagens törst.
Till fest tycker jag att ädlare bubblor är finemang!