8 juni 2007

Vattentunnan

Inne i växthuset, närmare bestämt i hörnet på vänster sida från ingångsdörren sett, står en stor blå vattentunna på en specialgjord pall. Makens hemslöjd.
Alla som bor här runtikring vet att de blå tunnorna kommer från pappersbruket.
Fådd, inte stulen!! Jag vill bara meddela det om någon undrar.

Tunnan rymmer nästan 200 liter vatten. Det motsvarar ett badkar, om man ska vara lite noga.
Jag brukar fylla upp tunnan och låta vattnet bli ljummet. Tror att växterna inte gillar att frysa om rötterna. Brunnsvattnet håller just nu ungefär 8 grader.
Dessutom hjäper en fylld, uppvärmd vattentunna till att hålla temperaturen uppe under natten. Ett blött värmemagasin.

Varför den står på en pall? Jo, för vattningens skull. Jag har en slang nerstucken till bottnen av tunnan och när jag vattnar är det som att tömma ett akvarium.
Mycket praktiskt.

En varm dag går det åt mycket vatten.

6 kommentarer:

Dubbelörn sa...

Låter som en superfiffig grej! Lovar komma in o lägga in bilder när det växer till sig ;)

Kramar

Lilla B sa...

dubbelörnen: Ja, det är fiffigt värre. Jag är mycket belåten med arrangemanget.
Men så bra att du lägger in växthusbilder när allt växer till sig. Sånt är kul att se. Jättekul!
Trevlig helg, förresten!

Lily of the valley sa...

Va smart!
KRAM
LILY

Lilla B sa...

lily of the valley: ja, det funkar finfint!

Anonym sa...

Inte dumt alls.. här hinkas det upp ur tunnan... miljontals kannor.....=) / Åsa

Lilla B sa...

åsa: Gå och köp några meter slang och låt hävertprincipen göra jobbet!!