24 juni 2007

Gratis tomater


Fick en gång besök av en bekant. Hon tittade in i växthuset och konstaterade att "Så bra med växthus. Då har man gratis tomater".

Jag diskuterade inte, tyckte att det kändes onödigt.

Växthuset har jag för att jag tycker om att arbeta i miljön, för att kunna vara lite för mig själv och fundera medan jag håller på med växterna och för att jag tycker om att handskas med växter.

Om jag skulle odla tomater för att få så mycket som möjligt, så billigt som det bara ginge, ja då skulle växthuset se helt annorlunda ut. Ingen grusgång i mitten, inga blommor, inga möbler, bara tätt, tätt planterat.

Jag vill inte ha en tomatfarm, jag vill ha ett hus för lust och fägring.
Bilden är från förra sommaren.

12 kommentarer:

Bloggblad sa...

Gratis tomater ja... det är väl ungefär samma tankesätt som de som tror att jag bara sätter mig och kompar gratis för glädjen av att kunna spela...

Jag tittade på en bild från förra midsommaren, då hade jag ännu inte planterat om mina physisar, de var bara 30 cm höga och stod tätt. Nu är de meterhöga med tjocka stammar, förgreningar och mängder med blommor. Bådar gott. Tänker faktiskt på dig när jag sitter och tittar på dom.

Lily of the valley sa...

Jag vet vad du menar, vissa människor är bara så dumma.
Ha en skön söndag och semester!
Kram Lily

l*eva sa...

Det värsta är väl, när man upptäcker människors syn på ARBETE.

*Gratis är Gott*

Man får trösta sig med, att de inte VET bättre!

Lena sa...

Himla knepig inställning.
Det är inte alla förunnat att hitta sin retreatplats i tillvaron. Jag tror att min är på en cykel...

Lilla B sa...

bloggblad: Jag tycker att det är jättekul att någon därute vågade sig på att prova mitt tips. Nu får vi inte glömma att ta skott i höst så vi kan övervintra physalisen!

Lilla B sa...

lily: Det finns folk till allt, sägs det Och det stämmer nog.
Tack för önskan om skön semester!
Detsamma till dig!

Lilla B sa...

eva: Men man blir förvånad.

Lilla B sa...

panter: De flesta som kommer in i växthuset känner/förstår att det är just ett avskilt ställe och inte en tomatfabrik. Retreatplats är ordet.

Anonym sa...

Höll på att säga:
Redan årets "gratis tomater" så där stora!?..men läste sedan sista raden..:)
Hmm.. hade faktiskt bytt ut ordet "gratis" mot "otroligt goda" istället om det varit jag som tittat in i ditt växthus..
Odla på nu! Här skördas snart årets första paprika.. ;)

Lilla B sa...

kirsti: Men vad säger du!?? Första paprikan?? Mina skall till att blomma nu. Det var bra odlat! Grattis!

Anonym sa...

Oj - lilla B - jag förstår det där med platsen... det är inte värdet av tomaterna...utan platsen för tomaterna...jag menar att du är där...så växer det kanske tomater...men inte odlingsvärdet i pengar utan för växtkraften i odlingen... Njut där du är.
Anne-Marie

Lilla B sa...

anne-marie: Just så är det. Värdet ligger i växandet och platsen. Det materiella värdet av skörden är av mindre betydese.