16 juni 2007

Storstädning idag

Skötselinsats, kallar proffsen det. Tomatplantorna har jag tjuvat och vinrankan pincerat. Sånt räknas som dagligt underhåll. Ja, det är underhållande för mig också, när jag tänker efter.
Men idag, om en stund, ska jag dra igång storverk.

Allt i växthuset ska jag se över. Inomhus kan dammråttor pipa lite försynt, det stör mig inte. Annat är det i växthuset! Våtarven är växthusets dammråttor. I den näringsrika jorden och fuktiga miljön växer de upp så fort jag vänder ryggen till. Men nu stundar jakten på våtarv, på tjuvskott, på vissna blad, på utblommat, på nån oförsiktig snigel som vågat sig in.

Nu lever de farligt, därute.

8 kommentarer:

Dubbelörn sa...

OJojoj, här är novisen igen... "pincerat vinrankan"??!! Vad har vi nu missat??!!

Vi har fått löss på auberginen så nu är de makternas kamp därinne ;) Ska lusen el mannen segra??!!

I övrigt så ser det bra ut med de övriga växterna...
Älskar tomatplantedoften... mmmm
Kram

johanna sa...

jag är sugen på en liten tomatplanta men sambon är inte förtjust i grönsaksodling, så han kommer väl låta den självdö om jag reser bort.

Anonym sa...

Jag håller med.. mycket roligare att ta fram kvasten i växthuset.. än inne.. våtsarv.. ja den får energi av allt! /Åsa

Lilla B sa...

dubbelörnen: Pincering är sommarbeskärningen av vinrankan. Man tar i första hand bort blad som kommer efter blomklasen. Ett par blad kan få sitta kvar sen klipper man. Och så får man hålla efter för det kommer skott i bladvecken. Gör man inte det blir det en tät djungel.
Svårare än så var det inte! :)

Jag har fått löss på aubergine varje år jag haft dem. De måste älska dem! Brukar använda såpvatten. Det har inte ihjäl alla men om man är ihärdig så hålls de i schack iallafall.

Lilla B sa...

sericea: Köp en kruka för självbevattning. Bara att fylla i röret och låta det vara. Lätt som en plätt. På det viset har man både tomater och sambo kvar!

Lilla B sa...

åsa: Att feja inomhus tar riktigt emot... Det är sant.

johanna sa...

haha, ja det var en smart lösning. :o)

Lilla B sa...

sericea: Mm. Det bör funka :)