5 juni 2007

Physalis

Såg i går kväll den första blomman på min physalis!

12 kommentarer:

FO - 2 sa...

Man blir glad av de første tegnene til blomster. Spesielt på egen odlade blomster. Moro. (:

l*eva sa...

Jasså...jahaja...själv konstaterade jag :(, att de två ynklingar jag hade frösått...lämnat detta jordelivet.
Antagligen, medelst hjälp av Hasse Katt.
Men jag satte raskt några nya fröer...så får vi se...
Åsså...ska jag säga Grattis...till PhysalisKnopparna...(jag är inte den, som är den...*S*)

Dubbelörn sa...

Vi har flera stycken på våra! De verkar trivas hos oss. Ska snart lägga in bilder fr vår "grönska" ;)
Och det var möblerna jag tänkte på *fniss*

Kram

Anonym sa...

Jag planterade Tomater och physalis på friland, i pallkrage och när jag vattnade igår kunde jag ana en liten, liten knopp men gissar att de behöver lite gödsel så det blir kvällens arbete.

Lilla B sa...

ida: Just så - jag har övervintrat physalisen för att komma igång riktigt tidigt. Det är jätteroligt när första blommorn visar sig.

Lilla B sa...

eva: Ytterst generös inställning :)))
Men mer allvarligt - när du får de där nya fröerna att gro se till att övervintra plantan! Då kommer du igång mycket tidigare nästa år. Och jag skulle tro att de överlever bättre dessutom.

Lilla B sa...

dubbelörnen: När de bär till bli det massor av de små orange frukterna. Hållbara är de också.
ska kolla "grönskan" hos dig! :)

Lilla B sa...

lotta: En odlares möda har inget slut....
Trevlig helg!

Anonym sa...

Oj, oj vad det växer hos dig! Man kan ju inte vara borta en dag utan att massor hänt i ditt växthus!
Den som blommar idag kan jag inte ens uttala namnet på..men frukten är god! :) Kul att du lyckats få den i blom!
Såg också att jag fått lite "hjälp" med salladsgallringen av något djur..kanske grannens "Katt-trädgårdsmästare". Trevlig "halvhelg"!

Lilla B sa...

kirsti: Ja, det växer förunderligt fort. Men den där fröförflyttningen kan jag inte skylla grannarna eller någon annans katt på. Det är en av våra två bestar som lever rövare i sådden.

Bloggblad sa...

VA??? Redan?! Mina har kommit otroligt mycket längre än så här dags förra året. Jag hoppas starkt på att jag hinner få några fler att mogna i år.

Lilla B sa...

bloggblad: Du hinner nog få så många frukter att du blir less. Det här övervintringstricket är osvikligt! Man kan skörda mycket tidigare än om ma frösår.